Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

»3«s kundesucces presser økonomien

pix-»3«
»3« fortsætter med at skovle nye kunder ind. Foto: Carsten Andersen, »3«

På tre måneder har »3« hentet endnu 13.000 nye mobilkunder. Men de trykker gevaldigt på overskudsgraden for Danmarks fjerdestørste mobilselskab.

Kunderne strømmer fortsat til teleselskabet »3«, men indtjeningen er blevet markant dårligere på grund af et stort salg af mobiltelefoner, som ikke lægger mange penge i »3«s kasse.

»3« har på tre måneder vundet endnu 13.000 mobilkunder, når man ikke tæller inaktive kunder og deledatakort med, og har nu 1.167.000 mobilkunder. Ellers ville fremgangen være på 26.000. »3« ejer også lavprismobilselskabet Oister, der stadig betragtes som det mest aggressive af alle lavprisselskaberne. »3« er Danmarks fjerdestørste mobilselskab efter TDC, Telenor og Telia.

Oister kører stadig med abonnementer på 89 kroner om måneden, selv om alle de øvrige teleselskaber over flere omgange har fjernet de billigste abonnementer og til gengæld lagt lidt større datapakker og lidt mere taletid i de dyrere for at få folk til at skifte og dermed skaffe flere penge i kassen.

Stort mobilsalg presser

Det samlede salg for »3«-koncernen i Danmark voksede i januar-marts til 1,04 milliarder kroner mod 746 millioner kroner i samme periode for et år siden. Omsætningen overgår sågar det netop passerede julekvartals 802 millioner, selv om julen traditionelt er den tid på året, hvor der sælges mest elektronik.

Driftsresultatet (EBITDA) er vokset til 151 millioner kroner mod 146 millioner for et år siden, men det slår ikke julekvartalet, som landede på 173 millioner kroner. »3«s overskudsgrad er dykket til 14 procent, det laveste i over tre år, hvor »3« ellers har holdt sig omkring de 25 procent.

»Det skyldes, at vi i 1. kvartal har solgt en stor mængde telefoner - altså et stort beløb men en lav indtægt for os. Det er ikke helt tom omsætning men tæt på, og så påvirker det procenten men ikke det nominelle driftsresultat, som faktisk er gået frem,« forklarer Morten Christiansen, administrerende direktør for »3« i Danmark.

Direktør: Prisstigninger er godt

»3« har ellers været relativt god til at tjene penge, fordi selskabet og dets administration er så meget mindre end konkurrenterne, men nu ligger »3« på niveau med Telenor og Telia. TDC er stadig det selskab i Danmark, som tjener flest penge og er bedst til at tjene pr. kunde. TDC har så også mange flere heste at spille på, idet TDC er Danmarks største inden for såvel mobiltelefoni, fastnettelefoni, internetforbindelser som TV.

»De 13.000 nye kunder kommer fra de andre teleselskaber. Vi håber på en kundevækst på 100.000 kunder i år, hvilket er helt i takt med, hvad vi normalt får. Markedet har ændret sig, så der fokuseres mere på at få mere for pengene og få kunderne til at betale for, hvad de faktisk køber. Det er en god ide, ledet frem af TDC, der er gået forrest med at sætte priserne op, hvilket Telia og Telenor og til en vis grad også vi selv er fulgt med på. Men modsat de andre har vi valgt at reducere indholdet i abonnementerne. Der er forskel på at få 18 timer og 18 gigabyte data til 89 kroner og så 8 timer og 8 gigabyte data. Men det er god latin at spidse pakker og priser til, så de passer til hinanden,« siger Morten Christiansen.

Han mener, at det danske mobilmarked er blevet sundere.

»Der er kommet en god og konstruktiv atmosfære på markedet, hvor alle trækker samme vej. Men der skal også ske en reparation. Sidste år var virkeligt et annus horribilis, hvor der i den grad blev gået til stålet, og det led vi alle under. Priserne er stadig ufatteligt lave, men hvis man bruger mere, skal regningen også være større,« mener »3«-direktøren.

Plenti tager fra de andre

Han lægger mobilnet til den nyeste spiller, Plenti, som Fullrate-medstifter Peter Mægbæk og Onfone- og Mofibo-stifter Morten Strunge står bag.

»Plenti har positioneret sig på at levere indhold - altså digitale magasiner og bøger -, og det ser ud, som om strategien er lykkedes. De tager kunder fra de selskaber, der har den type kunder i forvejen,« siger Morten Christiansen med slet skjult henvisning til TDC, Telenor og Telia.

»3« selv trækker en del nye kunder til med sine abonnementer, hvor man kan bruge både tale og data i omkring 25 andre lande til samme pris som i Danmark og dermed ikke risikerer en kæmpe regning på ferier og forretningsrejser.

»3« har netop i både Danmark og Sverige lanceret muligheden for at kunne koble mobiltelefonen - dog kun de allernyeste modeller - på det trådløse net derhjemme, såkaldt »wifi-calling«, så den trådløse router fungerer som en slags ekstra mobilmast. Det giver en langt bedre mobildækning indendørs, hvor de traditionelle mobilmaster godt kan få problemer.

Stor svensk fremgang

Det er »3«s svenske selskab, der redder det samlede regnskab. I Sverige går »3« markant frem på omsætningen, og driftsresultatet er på et år vokset fra 696 til 752 millioner svenske kroner, mens overskudsgraden er steget fra 30 til 31 procent. »3« i Sverige har nu 2.048.000 mobilkunder, 32.000 flere end ved årsskiftet.

Hongkongkonglomeratet Hutchison Whampoa med rigmanden Li Ka-shing ejer 60 procent af »3« i Danmark og Sverige. De resterende 40 procent ejes af den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen