Berlingske Business

»3« presser på for fusion - bare ikke i Danmark

pix-3-O2
»3« vil med milliardovertagelsen af sin britiske konkurrent O2 blive lige så stor dér, som Telia og Telenor er i Danmark. Arkivfoto: John D. McHugh, AFP/Scanpix Foto:

Mobilselskabets opkøb i Storbritannien vil gøre »3« dér lige så stor som den fusion mellem Telenor og Telia i Danmark, som »3« ønsker afvist i EU.

Mens »3« i Danmark kæmper hårdnakket mod den planlagte fusion mellem Telenor og Telia, har »3«s ejer i Storbritannien travlt med at få EUs konkurrencemyndigheder til at drage den modsatte konklusion, så »3« kan købe sin konkurrent O2 og dermed blive lige så stor dér, som Telenor og Telia vil blive i Danmark.

Ifølge det britiske GoMo News, som følger televerdenen tæt, har »3«s ejer, hongkongkonglomeratet Hutchison Whampoa, tilskyndet EU-Kommissionen til at sige god for opkøbet af O2, en handel til 12,5 milliarder pund. I Storbritannien sidder »3« på 12,2 procent af mobilmarkedet, mens O2 har 15,2 procent. Med samlet 27,4 procent vil en fusion bringe dem på højde med britiske Vodafone, som er verdens næststørste mobilselskab. Vodafone har 27,5 procent af det britiske marked.

Vestager udskyder afgørelse af »Telianor«-fusion

De britiske konkurrencemyndigheder, Competition and Markets Authority, overvejer dog ifølge Sunday Telegraph at lægge hindringer i vejen for fusionen, der vil skulle godkendes i EU af konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun har allerede en stribe europæiske telefusioner at forholde sig til.

I slutningen af juli udskød EU sin afgørelse af fusionen mellem Telenor og Telia i Danmark fra 2. september til 16. september. De to ekstra uger skal ifølge nyhedsbureauet Reuters give de to telegiganter, som begge hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, ekstra tid til at gennemarbejde deres argumenter. EU-Kommissionen har en gang tidligere udsat sin afgørelse, og Margrethe Vestager har flere gange - uden direkte henvisning til den danske fusion - sagt, at hun lægger vægt på at sikre forbrugerne mod stigende priser.

Telenor og Telia, som endnu ikke har givet det nye selskab et navn, vil tilsammen på mobilområdet blive lige så stort som TDC, nemlig 41 procent af det danske marked, men TDC vil fortsat være størst på de øvrige tre områder: fastnettelefoni, TV og internetforbindelser.

»3«: Vi vil have en million kunder fra Telia og Telenor

Koncernchefen for hongkongkonglomeratet Hutchison Whampoa, som ejer 60 procent af »3« i Danmark, Canning Fok, sagde i juni, at han kræver at få udleveret næsten en million kunder fra Telia og Telenor, så »3« når op på at have 25 procent af mobilmarkedet. Og »3«s administrerende direktør i Danmark, Morten Christiansen, har kaldt det »skræmmende«, hvis Telenor og Telia - der er næst- og tredjestørst efter TDC - får lov at slå sig sammen.

Telia og Telenor driver allerede i fællesskab mobilnet i Danmark. Sammenlægningen af dem, som ligger i det selvstændige selskab TT-Netværket, blev fuldbragt lige op til jul 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen