Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

»3« henter endnu 17.000 mobilkunder men mærker roamingpresset

1
De danske teleselskaber har fortsat gang i en intens konkurrence. Alligevel har selskabet 3 øget omsætningen. Foto:

Det har kostet især »3«s lavprisselskab Oister penge, at EU afskaffede roamingen. Til gengæld fortsætter kunderne med at checke ind hos Danmarks fjerdestørste teleselskab.

Billigere abonnementer og abonnementer uden roaming i store dele af verden fortsætter med at trække kunder til »3«, som på tre måneder har fået 17.000 flere mobilkunder.

Dermed er »3« nu oppe på i alt 1.266.000 mobilkunder i Danmark og arbejder sig støt ind på Telia, som med et par hundredtusinde flere er Danmarks trejdestørste telekoncern.

Lidt dårligere indtjening

»3« øgede i juli-september omsætningen fra 703 millioner kroner sidste år til nu 713 millioner, mens driftsresultatet (EBITDA) til gengæld faldt en anelse fra 171 millioner kroner til 168 millioner kroner. Til gengæld fastholdt »3« sin indtjeningsmargen, der ret konstant har ligget på 24 procent - et vigtigt nøgletal på et ellers hårdt presset mobilmarked.

Morten Christiansen, administrerende direktør for »3«, er da også godt tilfreds.

»Oven på et heftigt 2. kvartal, hvor fokus var på roaming, og kunderne strømmede til os (med et plus på 37.000 kunder, red.), har 3. kvartal været mere normalt og præget af den sædvanlige, hårde konkurrence. Vi er dog stærkt fokuserede på, at vi skal vokse os større,« siger han.

Den stigende omsætning skyldes ifølge »3«-direktøren især, at der har været et stort salg af mobiltelefoner, senest de nye iPhone 8-telefoner. Til gengæld har EUs afskaffelse af roaming siden juni påført »3« en højere roamingregning, fordi selskabet fortsat skal afregne med sine udenlandske kollegaselskaber, selv om kunderne ikke skal betale for det.

344288078.jpg

Roamingregningen rammer Oister

Men hvor »3« selv i tre år har afskaffet roaming i land for land, er det nyt for »3«s lavprisselskab, Oister, som igennem længere tid har været det selskab herhjemme, som har presset priserne mest. Den såkaldte serviceindtjening er for hele »3« i Danmark faldet fra 457 millioner kroner til 443 millioner på et år.

»Roamingregningen gælder ikke mindst for Oister, som denne sommer måtte inkludere data til roaming i EU i sine abonnementer på baggrund af EUs regulering. Det ser vi effekten af nu,« siger Morten Christiansen, som understreger, at han står i spidsen for en stabil forretning.

»3« er det første af de fire store selskaber, som afleverer regnskab for 3. kvartal. Telia kommer med sine tal 19. oktober, Telenor 25. oktober og TDC 31. oktober.

»3« har i Sverige mistet hele 91.000 mobilkunder, især fordi mange med flere abonnementer har luget ud i dem, hedder det i regnskabsmeddelelsen. »3« i Sverige har nu 2.003.000 mobilkunder.

»3« ejes med 60 procent af hongkongkonglomeratet Hutchison Whampoa med Asiens rigeste mand, Li Ka-shing, i spidsen og med 40 procent af den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB. »3« i Danmark og »3« i Sverige fungerer som et selskab med to filialer.

pix-Morten Strunge og Peter Mægbæk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen