Berlingske Business

3-direktør: Telefusion vil give højere mobilpriser

TELECOMS-MWC/
Foto:

De danske mobilkunder har igennem mange år kunne glæde sig over billige abonnementer, men priserne kommer til at gå den anden vej, når Telia og Telenor efter alt at dømme fusionerer på det danske marked senere på året.

Sådan lyder i hvert fald spådommen fra Morten Christiansen, der er direktør for teleselskabet 3 i Danmark, som kommer til at blive den klart mindste spiller på det danske telemarked, når fusionen efter planen går igennem på den anden side af sommerferien.

- Markedet bliver reduceret fra fire til tre spillere. Det vil i alle andre sammenhænge betyde, at priserne begynder at stige, fordi der er færre steder for kunderne at gå hen. Jeg er sikker på, at priserne vil stige markant, siger Morten Christiansen til Ritzau Finans.

Han fortæller, at han har set simuleringer, der peger på prisstigninger på mellem 10-100 pct. Det er dog alt sammen i bedste fald et kvalificeret gæt, for i øjeblikket er EU-Kommissionen med Margrethe Vestager i spidsen ved at gå fusionen igennem med en tættekam.

Hos Sydbank følger senioranalytiker Morten Imsgard det danske telemarked, og han er ikke helt enig i vurderingen af, at priserne vil stige efter den forventede fusion mellem Telia og Telenor.

pix-Vestager

- Det kommer an på, hvordan man definerer en prisstigning. Over tid vil selskaberne måske holde igen med at lade priserne falde, men for de rå teleabonnementer bliver det nok svært at sætte priserne op, for så står selskaberne med et forklaringsproblem over for politikerne, og hvis det sker, inviterer man også nye selskaber ind på markedet, siger Morten Imsgard til Ritzau Finans.

EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, udtrykte tidligere på året bekymring omkring, hvorvidt fusionen ville være god set fra et forbrugersynspunkt, og det er blandt andet det, der bliver kigget på i øjeblikket.

pix-Morten Christiansen, 3

Såfremt priserne skal stige, skal det ifølge Morten Imsgards vurdering ske ved, at Telia/Telenor begynder at læne sig op af TDC's strategi, der går på at putte mere indhold i abonnementerne til en højere pris. For eksempel ved at et abonnement også giver adgang til streamingtjenesten HBO og abonnementer på aviser.

- Hvis man laver abonnementerne, så de består af forskellige pakker, så kan det være svært at sammenligne priserne på tværs af selskaber for kunderne, og så kan det være svært at gennemskue, hvad selskaberne rent faktisk tjener pengene på. Det har lidt været problemet ind til videre for selskaber - at det har været så nemt at sammenligne abonnementer mellem selskaberne, siger Morten Imsgard.

Men selvom der - set fra teleselskabet 3's stol - er udsigt til højere priser, vil topchef Morten Christiansen ikke sige, at det nødvendigvis vil være lig med en højere indtjening, for selskabet vil ikke ændre på sin strategi på trods af udsigten til en konkurrent mindre; der skal mange kunder ind i folden. Gerne 100.000 nye om året.

- Vi vil fortsat udfordre markedet, og vi vokser bundlinjen bedst med at få flere kunder ind. Jeg tror ikke, det bliver nemmere at konkurrere med en spiller, der har 3,5 mio. kunder. Uanset hvad vil vi blive ved at have den rolle, som vi har haft hele tiden, siger Morten Christiansen.

Ritzau Finans: Du forventer ikke, at I kan tjene flere penge på den anden side af en fusion med stigende mobilpriser?

- Jeg forventer og håber, at vi kan fortsætte med at tage mange kunder fra konkurrenterne, men det afhænger af, hvilke priser der kræves for at kunne vinde kunderne. Hvis vi skal blive på samme prispunkt for at tage kunder, så gør vi det. Skal vi ned i pris, så gør vi også det. Det vigtigste for os er, at vi fortsat vokser, siger Morten Christiansen.

Teleselskabet 3 sad ved udgangen af 2014 på 13,2 pct. af det danske telemarked, viser tal fra Erhvervsstyrelsen.

EU-Kommission skal senest 2. september komme med sin afgørelse omkring fusionen med Telia og Telenor.

pix-Telia-butik

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen