Berlingske Business

3-direktør: Mediestorm om skattely har kostet mange kunder

En kritisk, men fejlagtig artikel i de danske medier om 3's skatteforhold har kostet kunder hos teleselskabet.

Det er sammen med en opsagt aftale med Finansministeriet forklaringen på, hvorfor teleselskabet 3 kun fik 1000 nye kunder i de første tre måneder af 2015.

Det fortæller Morten Christiansen, der er direktør for teleselskabet 3 i Danmark, oven på regnskabet for de første tre måneder af 2015, der viste markant mindre kundevækst end de seneste mange kvartaler.

Han fortæller, at 3 indtil årsskiftet 2013/2014 havde en aftale med Finansministeriet om mobilt bredbånd, som 3 valgte ikke at byde ind på igen. Her fastholdt 3 i første omgang en del af abonnenterne, men en stor del har efterfølgende forladt selskabet i løbet af de første tre måneder af 2015.

- Salget går overordnet set rigtig fint drevet af 3LikeHome og 3Deling. Men det, der påvirker nettovæksten, er aftalen med Finansministeriet og derudover den skattesag, hvor vi i slutningen af januar blev beskyldt for ikke at have betalt skat i Danmark. Det har også kostet kunder, siger Morten Christiansen.

Ritzau Finans: Hvordan kan I se det?

- Vi kan ikke se det specifikt. Men vi kan se, at der var en ekstraordinær stor kundeafgang i måneden efter. Sammen med aftalen med Finansministeriet, vurderer vi, at der er tale om 20-30.000 kunder, som har forladt os ekstraordinært, siger Morten Christiansen.

Derudover peger han også på, at salget er trukket marginalt ned som følge af, at 3 ikke længere sælger fra kiosker og posthuse.

Efter den beskedne fremgang i kundebasen er der derimod udsigt til pæn fremgang i den resterende del af året, hvor 3 går efter at hente 100.000 nye kunder på trods af udviklingen i første kvartal.

- Vi forventer at kunne hente det tabte fra første kvartal hjem, så vi kommer til at ligge på den pæne side af 100.000. Du vil se en helt anden udvikling i andet kvartal. Det kan vi se allerede nu, siger Morten Christiansen.

Teleselskabet 3 er ejet af det svenske investeringsselskab Investor AB, der ejer 40 pct. af aktierne i selskabet, samt konglomeratet Hutchison Whampoa som sidder på de resterende 60 pct. af aktierne.

/ritzau/FINANS

 

Aske Muff +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen