Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

3-1 til MS versus Google

3-1 til MS versus Google - 1
Foto:

Microsoft præsenterer netbaseret Office kun en måned efter en succesrig lancering af søgemaskinen Bing. Og Google bebuder PC-styresystem.

Microsoft og Google er for alvor gået i infight. Med søgemaskinen Bing er det for første gang lykkedes for Microsoft at give søgegiganten Google kamp til stregen og over. Til gengæld fortæller Google nu, at man entrerer Microsofts imperium, PC-styresystemer. Men i dag løfter Microsoft så sløret for en satsning, der udfordrer Googles netbaserede kontorpakke.

Det kunne ligne et 2-1 til Microsoft, men det er i min optik 3-1 til Microsoft, og det forklarer jeg senere i klummen, men først lidt om den indbyrdes kamp. Den er rodet, svær at bedømme, da de to kombattanter er fra hver sin verden.

Microsofts store indtægter skyldes især Windows og Office til installation på computere, mens Google især tjener på at sælge og vise annoncer ikke mindst i forbindelse med egne gratisprodukter, der kører via nettet.

Microsoft har erhverslivet som kæmpekunde, mens det er forbrugerne, der løfter Googles popularitet frem.

Udviklingsstrategisk er Microsoft forpligtet til at sikre, at kunders investeringer i gammelt Windows-baseret software holder, mens Google rask væk fælder dødsdom over unge produkter.

Microsoft går typisk efter masse, ikke forkant, mens Google går efter forkanten i håb om at skabe masse.

Microsoft rider sjældent samme dag, der sadles, mens Google ofte galopperer ud over stepperne, inden startsignalet gives.

Forskellene illustreres ganske godt af kontorprogrammerne. Google kom allerede i 2006 med sin Google Docs & Spreadsheet (i dag en del af Google Apps), og det var basisudgaver af tekstbehandling og regneark. Guldet i den gratis Google-gave var imidlertid, at det blev ganske ukompliceret for små virksomheder og enkeltpersoner at samarbejde om dokumenter på tværs af geografi.

Microsoft havde ingen intention om at kannibalisere sine egne indtægter på Office og samarbejdsplatformen Sharepoint før højst nødvendigt, men nu kræver kunderne, at Microsoft bliver tidssvarende.

Det afgørende ved Microsofts netbaserede Office bliver, at den kan synkronisere med alt produceret af den »rigtige« Microsoft Office, altså den PC-bårne. Om man er offline eller online bliver ligegyldigt, hvilket det ikke er blevet fuldt ud i Googles verden. I Microsofts kombiverden kan man rette i sit dokument på PCen, og det slår igennem i det tilsvarende dokument på nettet, når man kobler sig op – og omvendt. Man kan altså nå det senest ajourførte dokument, uanset hvilken PC man har foran sig.

Om synkroniseringen så bliver perfekt, får vi at se. Opgaven er vist ikke så let, da den »gammeldags« Office-pakke ikke er et mesterværk udi gennemsigtighed grundet mange års lag på lag-arbejde.

Google har i mellemtiden ikke gjort ret meget ved sin kontorpakkes fattige funktionalitet, og samspillet med verdens mest brugte kontorpakke, Microsofts, er stadig ikke uden mislyde, så forspringet er ved at være sat over styr.

Windows-killer eller fiasko?
Spørgsmålet er så, hvordan det går med Googles kommende styresystem, Crome OS (Operating System), bebudet til efteråret 2010. Da nyheden omsider sprang i sidste uge, faldt overskrifterne i to kategorier. Den ene bebudede, at Google Crome OS bliver en Windows-killer. Den anden bebudede, at Chrome OS bliver en stor fiasko.

Google selv fortalte, at det nye styresystem ville være karakteriseret af »Simplicity, Speed and Safety«. Tænd og vupti. Du er på nettet. Sikkerhedsmæssigt kan Google gå helt nye veje, fordi der ikke er en gammel »arkitektur«, der skal tages hensyn til, og selskabet har allerede med sin Chrome-browser lanceret i 2008 vist takterne.

Google positionerer dog ikke selv sit nye OS som en Windows-killer på alverdens PCer. Chrome OS rettes mod de mennesker, der stort set udelukkende bruger netbaseret software via PCens browser, og det bygges oven på en lille kerne af Linux. Målet er den nye, billige PC-kategori, Netbooks, hvad enten de kører på chip fra Intel eller ARM, der er mest kendt for meget strømnøjsomme produkter til mobiler.

På nuværende tidspunkt ser jeg dog Googles planer som en appelsin i Microsofts turban, hvad angår sager om monopolmisbrug, deraf min vurdering 3-1 til MS. Jeg kan allerede høre gigantens appel over for strenge EU. »Jamen, nu vil Google lave PC-styresystem og koble det og browseren sammen, så hvorfor må vi ikke? Google har også kontorprogrammer, kort, fotoprogram, Android-styresystemet til mobiler, You Tube og meget, meget andet, inklusive ikke mindst mængder af folks personlige data, uha, uha.«

Virker det på EU, virker det på andre? Der ses jo tegn på en jantelovsagtig stemning mod den tidligere så højtelskede David. Måske selvforskyldt, idet Google finder det sjovere at være iværksætter end »fuldender«, men mere om det på min blog bizzen.blogs.business.dk, hvor du også kan give din mening til kende.

Læs Dorte Tofts Blog her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen