Berlingske Business

245.000 så på computerspil

245.000 så på computerspil - 1
Foto:

Europas største messe for computerspil viste ikke tegn på, at det går dårligt for spilbranchen.

Skal man tro, hvad man ser, er der ikke de ringeste tegn på krise i computerspilbranchen. 245.000 besøgende lagde vejen forbi, da Europas største messe for computerspil, GamesCom, forleden blev afviklet i den tyske by Köln.

Messen fra 19. til 23. august i Koelnmesse trak 17.000 branchefolk og 245.000 almindelige forbrugere til. Computerspilbranchen er vokset og vokset og omsatte det forgangne halve år for 650 millioner euro (4,8 milliarder kroner). Men hvor spilproducenterne troede, at de skulle leve højt på, at folk på grund af finanskrisen blev hjemme og derfor havde behov for noget at underholde sig med, er salget måned for måned gået tilbage på det vigtige, amerikanske marked.

Håber på bedre tider
»Under de nuværende omstændigheder handler det sandelig om at få de mennesker, som ikke tidligere har været tiltrukket af spil, til at spille,« siger Ed Barton, analytiker hos London-firmaet Screen Digest, til nyhedsbureauet Reuters.

Et af verdens største spilfirmaer, Electronic Arts, forventer da også bedring i Europa i andet halvår af i år. Salgstallene skal blandt andet løftes af, at de såkaldte spillekonsoller - som Nintendos Wii, Microsofts Xbox 360 og Sonys Playstation - oftere og oftere kan betjenes uden den traditionelle betjeningsenhed men derimod gennem fagter. Det betyder ifølge analytikerne, at nye spillere kommer til.

458 firmaer fra 31 lande deltog på messen og fyldte de 120.000 kvadratmeter udstillingsareal.

Næste GamesCom holdes i Köln igen i 2010, den 18.-22. august.

De bedste spil
Publikum kårede de bedste spil i de forskellige kategorier, nemlig:

StarCraft II - Wings of Liberty (bedste spil på messen overhovedet)

Uncharted 2: Among Thieves (konsolspil)

The Legend of Zelda: Spirit Tracks (mobilspil)

Aion (onlinespil)

Call of Duty: Modern Warfare 2 (PC-spil)

Mario and Sonic at the Winter Olympics (familiespil)

Se billederne fra messen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen