Berlingske Business

240.000 ansatte får forbud mod Facebook og Snapchat af frygt for kæmpebøder

FACEBOOK-PRIVACY/EU
Arkivfoto: Kan en virksomhed kontrollere fortrolige data, hvis de ansatte har fri adgang til bl.a. sociale medier på deres arbejdstelefon? Foto:

Tysk producent af bildele forbyder ansatte at bruge sociale medier på deres arbejdstelefoner.

240.000 ansatte hos den tyske bildelsproducent Continental AG får forbud mod at bruge Facebook, WhatsApp og Snapchat på deres arbejdstelefoner for at forhindre, at personlige og muligvis fortrolige oplysninger lander i hænderne på de amerikanske giganter.

Det bekræfter en talsmand for Continental over for nyhedstjenesten Bloomberg.

Topchef: For svært selv at håndtere

Forbuddet vil påvirke op til 36.000 telefoner og skyldes indførelsen 25. maj af de nye og langt skrappere databeskyttelsesregler i EU, den såkaldte Persondataforordning (på engelsk forkortet GDPR). Den skal beskytte mod, at personlige data suser rundt, uden at man ved, at det sker, hvor de lander, og hvad de bruges til. Virksomheder, organisationer og myndigheder, som ikke overholder reglerne, står til bøder på op til fire procent af deres årsomsætning på verdensplan eller op til 148 millioner kroner, hvad der nu måtte være størst.

Continentals koncernchef, Elmar Degenhart, indfører forbuddet af bekymring for, at de ansatte ikke selv formår at styre sikkert igennem de nye regler.

»Vi mener, at det er uacceptabelt at overføre ansvaret for at overholde databeskyttelsesreglerne til brugerne. Derfor vælger vi nu at indføre sikre alternativer,« siger han til Bloomberg.

Amerikanske medier blokerer for europæiske brugere

De nye databeskyttelsesregler gælder overalt i Europa og dermed også for alle, der driver forretning i de 28 EU-lande. Det har fået en række amerikanske medier til at blokere for, at de 500 millioner europæere kan læse med på deres netsider, fordi de finder det lettere at blokere for adgangen end at skulle leve op til persondataforordningen.

Blandt dem, der spærrer for europæiske netbesøg, er Los Angeles Times.

»Desværre er vores netsted i øjeblikket ikke tilgængeligt i de fleste europæiske lande. Vi arbejder på spørgsmålet og lover at se på muligheder, som understøtter hele vores række af digitale tilbud til det europæiske marked. Vi forsøger fortsat at finde tekniske løsninger, som gør, at vi kan forsyne alle læsere med vores prisvindende journalistik,« lyder budskabet, der møder en europæisk besøgende på Los Angeles Times' netsted og ikke giver nogen mulighed for at komme videre derfra.

En lang række skandalesager med Facebook i hovedrollen har på det seneste fyldt den internationale dagsorden, fordi massevis af Facebook-brugeres personlige data er blevet delt med analysefirmaer og senest med en række kinesiske selskaber, uden at brugerne har fået besked om det. Det er bl.a. disse situationer, som de nye databeskyttelsesregler skal stoppe, så brugerne ved, præcis hvad der samles ind om dem, og så de kan sige nej, inden det sker, eller efterfølgende få rettet gamle oplysninger og - i nogle tilfælde - få dem slettet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen