Berlingske Business
15:34Wall Street åbner med små plusser

1.200 Coop-butikker klar til mobilt dankort til efteråret

pix-Irma
I stedet for at svinge dankortet vil man fra efteråret kunne svinge mobiltelefonen og betale for sine varer i blandt andet Irma-butikkerne. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen, Scanpix Foto:

Kvickly, Superbrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma tager om et halvt års tid mod dankortbetalinger fra mobiltelefonen.

Danskerne kan fra efteråret betale med dankort på deres mobiltelefon i 1.200 Kvickly-, Superbrugsen-, Dagli'Brugsen-, Fakta- og Irma-butikker landet over.

Coop, der ejer butikskæderne, har indgået en aftale med Nets, som står for dankortet, og som nu skal opdatere alle omkring 5.000 dankortterminaler, så de kan tage imod mobilbetaling fra alle typer af smartphonetelefoner - både dem, der har en indbygget NFC-chip, så man blot kan holde telefonen op til dankortterminalen, og dem, der bruger den trådløse Bluetooth-radioforbindelse.

Øko

Det oplyser Coop i en pressemeddelelse, og koncerndirektør Jan Madsen siger samtidig, at Coop arbejder på at kunne kombinere mobiltelefonen med medlemskab af Coop. 1,6 millioner danskere har i dag et Coop-medlemskort.

For Nets er der tale om den hidtil største aftale på området, og den er et vigtigt skridt til at få gjort dankort på mobiltelefonen til folkeeje ved, at danskerne kan bruge kortet, når de køber dagligvarer ind.

»Forbrugerne forventer at kunne betale med dankort, også når det bliver tilgængeligt på mobiltelefonen, uanset hvor de skal betale,« siger Asger Hattel, koncerndirektør i Nets.

mobilePay

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen