Berlingske Business

1.200 Coop-butikker klar til mobilt dankort til efteråret

pix-Irma
I stedet for at svinge dankortet vil man fra efteråret kunne svinge mobiltelefonen og betale for sine varer i blandt andet Irma-butikkerne. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen, Scanpix Foto:

Kvickly, Superbrugsen, Dagli'Brugsen, Fakta og Irma tager om et halvt års tid mod dankortbetalinger fra mobiltelefonen.

Danskerne kan fra efteråret betale med dankort på deres mobiltelefon i 1.200 Kvickly-, Superbrugsen-, Dagli'Brugsen-, Fakta- og Irma-butikker landet over.

Coop, der ejer butikskæderne, har indgået en aftale med Nets, som står for dankortet, og som nu skal opdatere alle omkring 5.000 dankortterminaler, så de kan tage imod mobilbetaling fra alle typer af smartphonetelefoner - både dem, der har en indbygget NFC-chip, så man blot kan holde telefonen op til dankortterminalen, og dem, der bruger den trådløse Bluetooth-radioforbindelse.

Øko

Det oplyser Coop i en pressemeddelelse, og koncerndirektør Jan Madsen siger samtidig, at Coop arbejder på at kunne kombinere mobiltelefonen med medlemskab af Coop. 1,6 millioner danskere har i dag et Coop-medlemskort.

For Nets er der tale om den hidtil største aftale på området, og den er et vigtigt skridt til at få gjort dankort på mobiltelefonen til folkeeje ved, at danskerne kan bruge kortet, når de køber dagligvarer ind.

»Forbrugerne forventer at kunne betale med dankort, også når det bliver tilgængeligt på mobiltelefonen, uanset hvor de skal betale,« siger Asger Hattel, koncerndirektør i Nets.

mobilePay

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen