Berlingske Business

Zara-ejer tjener mere end ventet trods skuffende salg

CHINA-ECONOMY
I løbet af første kvartal åbnede Inditex på tværs af sine brands nye butikker i 36 lande, ligesom koncernen fortsatte udbredelsen af sine online-løsninger, da der blev lanceret online-salg i Australien og Zealand. Foto:

Spanske Inditex, der er en af verdens største modekoncerner og kendt for tøjkæden Zara, har tjent overraskende mange penge i første kvartal på trods af en lavere end ventet omsætning.

Salget endte i første kvartal, som løb fra starten af februar til slutningen af april, på 5,65 mia. euro. Det var dermed noget mindre end de 5,82 mia. euro, som analytikerne ifølge Bloomberg News havde regnet med.

Mens toplinjen skuffede, leverede Inditex en positiv overraskelse på driften, som viste et overskud på 851 mio. euro mod en forventning på 818,8 mio. euro blandt analytikerne. Også bundlinjen var stærkere end ventet med et plus på 668 mio. euro mod forventningen om et nettooverskud på 643,6 mio. euro.

»Styrken af de integrerede butikker og online-modellen, understøttet af fortsat innovation, driver vores solide vækst og er med til at skabe flere arbejdspladser,« udtaler Pablo Isla, der er Inditex' bestyrelsesformand og administrerende direktør, i regnskabet.

I løbet af første kvartal åbnede Inditex på tværs af sine brands nye butikker i 36 lande, ligesom koncernen fortsatte udbredelsen af sine online-løsninger, da der blev lanceret online-salg i Australien og Zealand.

Inditex leverer ikke finansielle målsætninger til fremtiden, men koncernen kan for den første halvanden måned af andet kvartal berette, at salget er steget med 9 pct.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen