Berlingske Business

Zara-ejer rider på spansk opsving

INDITEX-RESULTS/
Solen skinner på den spanske økonomi, og det varmer også på tøjbutikkerne. Foto:

Det er atter kommet gang i spaniernes privatforbrug, og det sætter i høj grad sit præg på det seneste kvartalsregnskab fra den spanske modekoncern Inditex, der står bag tøjkæderne Zara og Pull & Bear.

Tøjgigantens omsætning steg til 14,74 mia. euro i regnskabsårets første ni måneder, hvilket er en stigning på 16 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Det var stort set som ventet, idet analytikerne adspurgt af Bloomberg News havde estimeret et toplinjeresultat på 14,70 mia. euro.

spanien

Også på driften oplever selskabet stærk vækst, idet EBITDA-resultatet i perioden landede på 3,33 mia. euro. mod 2,83 mia. euro i de første ni måneder af sidste regnskabsår.

Alt i alt hentede tøjgiganten er overskud på 2,02 mia. euro i perioden, svarende til en fremgang på 20 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Spain

Væksten har over det seneste år givet udslag i 13.000 nye job på verdensplan, hvoraf mindst 3000 er i Spanien.

Inditex-kursen er steget 37 pct. i år, hvorved selskabets markedsværdi er steget til mere end 100 mia. euro. Grundlæggeren, Amancio Ortega, er nu den næstrigeste mand i verden med en anslået formue på omkring 75 mia. dollar.

INDITEX-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen