Berlingske Business

Zalando giver Stylepit kamp til stregen

Pix-zalando
Zalando har det seneste år fået en million flere brugere i deres online modebutik og opjusterer forventningerne til 2015.  Foto:

Den tyske online modebutik Zalando har fået en million flere brugere og opjusterer forventningerne til salget for hele året. Den tyske gigant ser stort potentiale på det danske marked.

Mens Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen må hive sig i håret over sit ejerskab i den danske onlinebutik Stylepit, går det noget bedre for millardærens investering i den tyske pendant Zalando.

Flere end en million flere brugere er ifølge regnskabet kommet til Zalando det seneste år, og antallet af aktive brugere er nu 16,4 millioner. Besøgende fra mobile enheder er steget med 57 procent i andet kvartal sammenlignet med samme periode året før.

30BBMspecrap-case4-ZALAND#2.jpg

Zalando sælger tøj i det meste af verden, og ifølge Zalandos danske landechef, Delphine Mousseau, har de danske kunder de seneste år også »virkelig taget det at shoppe mode online til sig.«

»Vi ser dog stadig en masse muligheder med henblik på at udvide vores udbud, da Danmark er et utroligt vigtigt marked for Zalando,« udtaler Delphine Mousseau.

Med Zalandos øgede fokus på Danmark får danske Stylepit hård konkurrence. Stylepit har meddelt, at selskabet fremover vil satse på nærmarkederne med Danmark i fokus.

Zalando er kommet igennem første halvdel af 2015 med et så godt resultat, at selskabet nu ser mere optimistisk på fremtiden og opjusterer forventningerne til hele året.

Tidligere lød forventningerne til væksten på omsætningen på 20-25 procent, men nu forventer Zalando altså en vækst på 28-31 procent.

Zalandos omsætning det første halve år af 2015 var 31,5 procent større end samme periode året før og lød på 1,4 milliarder euro, svarende til 10,5 milliarder kroner.

Driftsresultatet for årets første seks måneder landede på 59,2 millioner euro, svarende til cirka 442 millioner kroner.

Da Zalando i juli fremlagde foreløbige tal for andet kvartal faldt aktien drastisk på grund af Zalandos øgede omkostninger og fald i indtjeningen. Zalando forklarede de øgede omkostninger med en »bill-me-later« plan, som er en kreditordning til modebutikkens kunder. Markedet tog til gengæld godt imod dagens nyheder fra Zalando, og Pandora-aktien ligger i en stigning torsdag formiddag.

2014 var første år med sorte tal på bundlinjen hos Zalando. Modevirksomheden omsatte i 2014 for 2,2 milliarder euro, hvilket er en stigning på 26 procent i forhold til 2013, mens driftsoverskuddet landede på 62,1 millioner euro mod et underskud på 113,9 millioner kroner året før.

En af Zalandos største konkurrenter er britiske Asos, som Anders Holch Povlsen også ejer en del af.

Tegning: Bob Katzenelson

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen