Berlingske Business

Walmart hjælper fabriksejere i Bangladesh

pix-walmart
Walmart er en ud af mange virksomheder, der forsøger at sikre forholdene på fabrikkerne i Bangladesh efter de mange katastrofale ulykker. Foto:

Den amerikanske detailgigant Walmart vil nu forbedre sikkerheden på de mange fabrikker i Bangladesh, som virksomheden samarbejder med: 50 millioner dollar er sat af til indsatsen.

I april i år blev 1.129 fabriksarbejdere dræbt i Bangladesh. Det skete under et kollaps på en beklædningsfabrik. Og tilbage i november omkom 112 mennesker under en brand - også på en fabrik i Bangladesh.

Det får Walmart Stores Inc. til at tilbyde økonomisk hjælp til fabriksejere i Bangladesh for at forbedre fabriksforholdene. De giver op til 50 mio. dollars i lavt forrentede lån eller andre former for betalinger. Det skriver The Wall Street Journal.

Hjælpen er en del af en større indsats, som nordamerikanske virksomheder har igangsat. Nogle af virksomheder vil hjælpe med mere end 100 mio. dollars for at øge sikkerheden på de mange fabrikker i Bangladesh. Tøjfirmaet Gap er også med på listen og vil hjælpe med 20 mio. dollars.

Udover at Walmart vil tilbyde økonomisk hjælp, så har de indført en nul-tolerance politik over for de fabrikker, der ikke har sikkerheden i orden. Det kommer af, at den fabrik, der brændte i november sidste år, producerede tøj for Walmart.

Det har ført til en række inspektioner på de cirka 280 fabrikker, der leverer varer til virksomheden. Og i følge Jay Jorgensen, der er ansvarlig for, at Walmart og deres samarbejdspartnere overholder etiske standarder,  har ingeniørerne fundet frem til mange ting, der skal løses på de enkelte fabrikker.

»Vi taler ikke om millioner af dollars per fabrik. Vi taler om titusindvis af dollars pr. fabrik i forhold til de rapporter, jeg har set,« siger han ifølge The Wall Street Journal og understreger, at han kun har set et lille antal af rapporter.

Walmart vil også overveje andre måder at sikre forholdene på fabrikkerne i Bangladesh.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen