Berlingske Business
17:03Pandora trækker C25 i grønt

Vilde prisstigninger på brugte luksusure

HR-chef hos Flügger, Thomas Thorsøe.
Overskrift
Foto:
08BUSMicki-Jensen-Dreamwatc.jpg
Overskrift
Micki Jensen er indehaver af ursiden www.dreamwatch.dk, der årligt omsætter for et tocifret millionbeløb. Her er han fotograferet med blandt andet et IWC, et Audemars Piguet og et Breitling-ur. Foto: Henning Bagger

Danske forhandlere af brugte luksusure melder om prisstigninger på 20-30 procent de seneste år.

Sotheby’s slipseklædte auktionarius hævede hammeren.

»20 millioner schweiziske franc. Jeg sælger for 20 millioner. Sidste advarsel. 20 millio ...«

»500.000,« lød det fra salen, der med det samme brød ud i klapsavler.

»600.000,« kom det kort efter fra salen, og så lod auktionarius hammeren falde.

Og sådan gik det til, at det ikoniske Patek Phillippe Henry Graves Supercomplication blev solgt i december for 127 millioner danske kroner. Verdens dyreste ur til en pris, der var dobbelt så høj, som da det blev solgt i 1999.

HR-chef hos Flügger, Thomas Thorsøe.

Begge prissedler er noget større, end hvad de fleste danske direktører har råd til, men på de andre dyre rækker er der også noget at komme efter af prestige og prisstigninger.

Samtlige forhandlere af dyre vintageure, som Berlingske har været i kontakt med, bekræfter, at der har været store prisstigninger siden finanskrisen.

»Generelt har priserne været opadgående gennem tiden, men jeg vil sige, at ure på det seneste er steget med 30 procent,« siger Micki Jensen, der gennem dreamwatch.dk sælger ure til proser mellem 10.000 og 100.000 kroner.

God omsætning

Micki Jensen kan i dag leve af at sælge brugte luksusure, og hans forretning omsætter årligt for et tocifret millionbeløb.

En af hans konkurrenter er Thomas Fleron fra www.chrono.dk. Han har i øjeblikket et Rolex-ur til salg for knap 900.000 kroner. Og netop Rolex har i den grad trukket priserne op, fortæller han:

»Der er ingen tvivl om, at priserne stille og roligt er kravlet opad. Det er sket hele vejen rundt i virkeligheden. Men de klassiske sportsure fra Rolex har oplevet den største stigning,« siger Thomas Fleron.

14BUS20140811-163149-4.jpg

»Hvis man tager et basisur som et Rolex Submariner, er det steget med 20-25 procent på temmelig få år, og det er vel det mest klassiske ur, der overhovedet findes.«

Klassiske ure finder man også hos CT-watches, hvor indehaver Claus Tukjær Hansen sælger ure, der prismæssigt befinder sig et tak under sine to ovennævnte konkurrenter. Men det ændrer ikke på hans oplevelse af prisniveauet.

»2014 var et forrygende år, og jeg regner med, at 2015 bliver endnu bedre. De brugte ure er bare steget og steget, og nogle modeller er næsten oppe på prisen af et nyt ur. Nogle af urene er steget med 20 procent siden 2011; det er helt sikkert,« siger Claus Tukjær Hansen.

De unge og direktøren

Ursælgerne beretter alle om, at det er en bred kundegruppe, der køber de tikkende stykker mekanik hos dem. Men de fremhæver alligevel to kundegrupper: Direktørerne og de unge.

»De unge går meget efter de genkendelige ure. Det giver en eller anden form for anerkendelse og respekt, at man har noget dyrt på armen. De kan jo se klokken andre steder, men nogle vil signalere penge og succes, mens andre går op i mekanikken,« siger Micki Jensen fra dreamwatch.dk.

»Der er mange, der er lidt bedre lønnede. Jeg kan se på deres valg af biler og deres jobtitler, at de måske ikke har været hårdt ramt af krisen,« siger Claus Tukjær Hansen.

Samleren og investoren

Nogle af de omtalte købere bruger aldrig deres ur. De lægger det i en bankboks, hvor de håber, at det vil ligge og stige i værdi. Hvis man skal tro de danske brugturssælgere, har det overordnet været en god forretning at gøre det.

Men hvis man kigger på verdens eneste åbne investeringsforening, der kun handler i ure, Elite Exclusive Collection Fund, har den på tre år givet et afkast på en procent – hvilket ikke ligefrem er prangende. Men hvor det går skidt hos de professionelle investorer i udlandet, kan de danske brugt-ursælgere i det mindste glæde sig over, at de har en god forretning kørende, som de alle kan leve af.

»Jeg kvittede mit job i finanssektoren for tre år siden, og siden har jeg ikke lavet andet end at sælge ure,« siger Thomas Fleron fra www.chrono.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen