Berlingske Business

Vidunderdrengen kæmper videre

01BUSTue-Mantoni.jpg
Bestræbelserne på at vende udviklingen i B&O kræver, at topchef Tue Mantoni arbejder flere timer end nogensinde før. Foto: Frede Stengaard

På fjerde år forsøger Tue Mantoni at skabe overskud i B&O. Og på at komme af med den fyringstrussel, der klæber til ham. Salget af Automotive-divisionen er hans seneste manøvre.

Da Tue Mantoni blev født, var flere af produktionsarbejderne på Bang & Olufsens fabrik i Struer allerede ansat. Nu stod den dengang 36-årige nordsjællænder mellem arbejderme på fabriksgulvet. Han skulle forklare, hvordan han som ny direktør ville vende udviklingen i den kriseramte virksomhed.

Var de ansatte en smule skeptiske over, at unge Mantoni fik ansvaret for B&Os fremtid, var det kun naturligt. Men på de såkaldte »ølkassemøder« på gulvet i produktionen og rundt omkring på hovedkontoret i Struer formåede Tue Mantoni at overbevise dem.

Olufsen

Han fremlagde sine visioner klart og tydeligt, han havde selvtillid, og på trods af sin unge alder virkede han erfaren. Og erfaren var han.

Som 23-årig fik Tue Mantoni job hos storbanken Goldman Sachs i London, inden han blev konsulent hos prestigevirksomheden Mc-Kinsey. Derfra gik karrieren videre til Triumph Motorcycles Ltd., hvor han indtog posten som øverste chef i 2008 og succesfuldt gennemførte en større turnaround af virksomheden. I marts 2011 blev han overraskende hevet frem som den mand, der skulle redde et af landets stærkeste brands, Bang & Olufsen.

Fyringstruet?

Mantoni har haft ualmindelig kraftig vind i sejlene, men hos B&O har han for første gang mødt modvind.

01BUSB--O-4-5.jpg

Da han på en af sine første arbejdsdage mødte medarbejdere på fabriksgulvet i Struer, var B&O allerede en såret virksomhed. Krisen havde stillet forbrugernes sult efter luksusfjernsyn og højttalere, og omsætningen var faldet fra over fire milliarder kroner til under tre milliarder. B&O præsenterer stadig underskud på underskud, og pilen peger nu på Mantoni.

Landets headhuntere har flere gange hævdet, at hans sæde var blandt de varmeste i toppen af dansk erhvervsliv. Så varmt, at bestyrelsesformanden Ole Andersen tidligere har fundet det nødvendigt at stille sig frem og fortælle, at Mantoni altså sidder sikkert i direktørstolen. Præcis hvor lang snoren er, ved kun Ole Andersen.

Olufsen

Milliardsalget af Automotive-divisionen til amerikanske Harman er Tue Mantonis seneste forsøg på at vende skuden og få fyringsrygterne til at forstumme.

»Det bliver et helt nyt B&O,« lover topchefen.

Uanset udfordringerne kæmper Mantoni videre skridt for skridt. Det gjorde sig også gældende, da han for tre år siden gennemførte et ekstremmaraton på 120 kilometer i de franske alper.

Olufsen

Han har løbet adskillige maraton rundt om i verden, men selv om han oftest klarer de 42 kilometer på under tre timer, har han ikke længere tid til at deltage i så mange løb. Han har udtalt til Jyllands-Posten, at arbejdet med at vende udviklingen i B&O kræver, at han arbejder flere timer end nogensinde før.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen