Berlingske Business
14:41USA: Apple i fokus på kommende negativ dag

Vi vil have rosé

GLOBAL-ALCOHOL/
Foto:

Flere og flere drikker rosévine, som i stigende grad er blevet en rival til øl om sommeren.

Flere og flere har hang til et køligt glas rosé, og det betyder, at den lyserøde drik nu er den tredjestørste indtægtskilde blandt vinproducenter, distributører og i detailhandlen, skriver Bloomberg.

Analyseinstituttet Nielsen opgør, at salget af rosévine har en nået en værdi på 389 mio. dollar om året. I de seneste 52 uger er salget af rosé steget med 57 procent.  Rosevine udgør sin egen kategori i de årlige opgørelser. Og mens der er blevet købt godt ind af rosé, er den overordnede kategori vin, vokset med lidt over to procent.

Stor dagligvarekæde bliver demensvenlig: Kirke, apotek og biogr

Selv om rigtig mange stadig er glad for en kølig pilsner, viser salget de seneste fem år, at forbrugerne spenderer flere penge på at købe vin og spiritus. Goldman Sachs har endda nedgraderet nogle af de største bryggerier på grund af trægt salg, rapporterer tv-stationen CNBC.

Dog er ølsalget omsætningsmæssigt langt større end salget af rosé. Den lyserøde vin udgør cirka en procent af den årlige omsætning af øl på 37 mia. dollar.

Pix-Imerco

Frankrig og USA tegner sig for næsten halvdelen af verdens salg af rosé, heraf kommer de 42 procent fra Provence. Spanien er nummer to producent af rosévine og USA er tredjestørste producent, ifølge Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence (CIVP).

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen