Berlingske Business

Vi vil have rosé

GLOBAL-ALCOHOL/
Foto:

Flere og flere drikker rosévine, som i stigende grad er blevet en rival til øl om sommeren.

Flere og flere har hang til et køligt glas rosé, og det betyder, at den lyserøde drik nu er den tredjestørste indtægtskilde blandt vinproducenter, distributører og i detailhandlen, skriver Bloomberg.

Analyseinstituttet Nielsen opgør, at salget af rosévine har en nået en værdi på 389 mio. dollar om året. I de seneste 52 uger er salget af rosé steget med 57 procent.  Rosevine udgør sin egen kategori i de årlige opgørelser. Og mens der er blevet købt godt ind af rosé, er den overordnede kategori vin, vokset med lidt over to procent.

Stor dagligvarekæde bliver demensvenlig: Kirke, apotek og biogr

Selv om rigtig mange stadig er glad for en kølig pilsner, viser salget de seneste fem år, at forbrugerne spenderer flere penge på at købe vin og spiritus. Goldman Sachs har endda nedgraderet nogle af de største bryggerier på grund af trægt salg, rapporterer tv-stationen CNBC.

Dog er ølsalget omsætningsmæssigt langt større end salget af rosé. Den lyserøde vin udgør cirka en procent af den årlige omsætning af øl på 37 mia. dollar.

Pix-Imerco

Frankrig og USA tegner sig for næsten halvdelen af verdens salg af rosé, heraf kommer de 42 procent fra Provence. Spanien er nummer to producent af rosévine og USA er tredjestørste producent, ifølge Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence (CIVP).

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen