Berlingske Business

Vi shopper Malmø ud af krisen

Vi shopper Malmø ud af krisen - 1
Foto:

Kundeloyaliteten ligger i pungen, og lige nu lokker den lave svenske kronekurs rekord mange danskere over Øresund for at fyre formuen af i de svenske butikker, skriver Politiken onsdag.

Antallet af danske endagsbesøgende, der kører fra Danmark over Øresundsbroen, er i første halvår af 2009 steget med 36 procent i forhold til samme periode sidste år. Weekendtrafikken af danske besøgende er steget med 44 pct., hvor de til sammenligning er faldet med 10 pct. for svenskere, der passerer broen til Danmark. Det viser tal, som Øresundsbron har trukket ud til Politiken.

Malmøs forretningsliv nyder rigtig godt af danskernes købelyst. Ikke mindst, når gælder tøj, sko og designervarer. Ifølge Marcus Odelstig fra Malmö Citysamverkan redder danskerne ligefrem Malmø uden om den økonomiske krise.

»Vi er ikke så påvirket af krisen som i de andre dele af Sverige. Salget er stigende, og denne sommer ser ud til at blive bedre end sidste sommer. Det kan vi takke danskerne for«, siger Marcus Odelstig til Politiken.

Nogle dage er otte ud af ti kunder i Malmøs butikker danskere, viser undersøgelser fra Malmøs butikssamvirke.

I bededagsferien interviewede butikssamvirket godt 700 personer i toget fra København til Malmø. 85 pct. var på vej over Sundet for at handle, og 25 pct. af dem havde aldrig før besøgt Malmø, men kom på grund af den lave svenske kurs.

»Danskerne køber gerne to eller tre jakker i stedet for kun en. På restauranterne og cafeerne går danskerne under navnet græshopperne, fordi de kommer og tømmer det hele«, fortæller Marcus Odelstig til Politiken.

Københavns butikker er gået til modangreb ved skrue op for markedsføringen i Sverige. I nogle københavnske butikker kan kunderne ligefrem få lov til at betale med svenske kroner, som havde de samme kurs som de danske. Udsalgene og rabatterne er generelt større og varer længere i år, fortæller direktør for Københavns City Center Jan Michael Hansen til Politiken.

»Krisen gør det sværere, men jeg tror ikke, det er på grund af, at danskerne tager til Sverige. Det betyder en ganske lille smule, men de få procent, vi mister, betyder ikke noget i det store billede«, siger Jan Michael Hansen til Politiken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen