Berlingske Business

»Vi er blevet presset til at hæve priserne«

19BUSDirektoer-for-Bolia-La.jpg
Møbelkæden Bolia er en af de danske virksomheder, som for alvor har kunnet mærke, at den norske krone er usædvanligt billig i øjeblikket. »Vi er blevet presset til at hæve priserne i Norge, uden det dog er gået ud over omsætningen,« fortæller direktør Lars Lyse Hansen. Foto: Martin Dam Kristensen

Den norske krones nedtur er dårligt nyt for de mange små virksomheder herhjemme, der sælger varer og serviceydelser til nordmændene. De er nødt til at hæve deres priser i Norge, men flere af dem klarer sig godt alligevel.

De barskere tider i Norge mærkes tydeligt af den danske møbelkæde Bolia, der har hovedkontor i Aarhus og ejes af dynekongen Lars Larsen. Bolia har 18 butikker og en integreret webhandel i Norge, og i mange år gik det hele hastigt fremad.

Medvind blev dog vendt til modvind sidste efterår, da den norske krone begyndte at rasle ned, og siden er modvinden blevet endnu voldsommere.

Sidste efterår var prisen på én norsk krone således oppe på 0,91 kroner, mens den nu er hele 11 procent lavere og nede i 0,81 danske kroner for én norsk krone. Alene den seneste måned er den norske krone faldet med 3,5 procent.

»Det er alvorligt for os, eftersom vi sælger for 300 millioner kroner i Norge, hvilket svarer til halvdelen af vores omsætning,« siger Lars Lyse Hansen, administrerende direktør for Bolia.

Han tilføjer, at Norge længe har været et yderst interessant marked, fordi nordmændene generelt har et større forbrug end danskere, også af de mere luksusprægede varer. Det skaber gode muligheder for en design- og livsstilsvirksomhed som Bolia.

»Pengene skifter hurtigt hænder i Norge, og der var ikke nogen nedgang i forbruget under finanskrisen, som det ellers blev set i mange andre lande,« siger Lars Lyse Hansen.

epa03318291 A handout image dated 14 October 2010 and made avail

Den faldende kurs på norske kroner pressede allerede sidste år Bolia til at tage en række initiativer. Virksomheden har eksempelvis forsøgt at effektivisere og genforhandle alle indkøbspriser med producenterne i det øvrige Europa.

»Men vi er også blevet presset til at hæve priserne i Norge, uden det dog er gået ud over omsætningen,« siger Lars Lyse Hansen, som senere på måneden vil præsentere et flot regnskab, som direktøren selv kalder for »flyvende« og »det nok bedste i virksomhedens historie«.

Lars Lyse Hansen forklarer, at den norske krone i mange år har været en »ret livlig« valuta, som suser op og ned, og skulle kursen stige igen, er der udsigt til noget nær »fest i Norge,« som han udtrykker det.

De seneste år har Bolia ekspanderet og åbnet flere nye butikker også i Tyskland. Det er planen at fortsætte oprustningen syd for grænsen.

Bolia er en designvirksomhed med et team af 50 prisbelønnede designere fra hele verden, der er med til at udvikle virksom­hedens kollektioner.

Lars Larsen har købt Actona.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen