Berlingske Business

Varehuse efter ny planlov: Ingen grænser for ekspansion

Power åbner i Herlev
Power åbner i Herlev Foto:

Elektronikvarehuset Power og biludstyrshandlen Biltema er klar til at kaste milliard efter nye varehuse oven på ny planlov med færre begrænsninger.

Den nye planlov, der blev vedtaget torsdag, kommer til at give et solidt puf i ryggen til store varehuse som elektronikvarehuset Power og biludstyrshandlen Biltema.

Med loven fjernes størrelsesbegrænsningen for de såkaldte udvalgsvarehuse som Power og Biltema. Indtil nu har den begrænsning betydet, at varehusene maksimalt må være 2.000 kvadratmeter, med mindre byen har flere end 40.000 indbyggere.

Samtidig gives der frit spil til placering af varehuse, så længe kommunerne nikker ja til planerne.

Den kombination fik ifølge Børsen champagnepropperne til at sprænge hos elektronikhandlen Power, der lige nu har fire varehuse i Danmark, men efter planen skal kæden op på 28 varehuse. Med den nye planlov er ejeren af Power klar til at investere et trecifret millionbeløb, fortæller Power-topchef Jesper Boysen.

»Vi kommer til at banke derudad, for vi har ingen begrænsninger for ekspansion,« siger han til Børsen.

Også hos varehuset Biltema, der sælger ekstraudstyr og reservedele til biler, skaber den nye planlov store ekspansionsplaner, fortæller Karsten Pedersen, adm. direktør i virksomheden til avisen.

Han er nu klar til for alvor at sætte fart under investeringerne i nye varehuse, der, ifølge, direktøren kommer til at løbe op i mellem 500-1.000 millioner kroner.

Flere kommuner er ifølge Børsen interesserede i at få fat i de ekspanderende varehuse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen