Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Var det noget med en papfigur af Trump: Danskerne kan ikke få nok af det amerikanske valg

USA-ELECTION/REPUBLICANS
Foto:

Danskerne køber valgmerchandise hjem fra USA som aldrig før. Og det er ikke kun Hillary Clinton, der smelter danskernes hjerter.

Var det noget med en »Make America Great Again«-kasket? Eller måske en papfigur af Donald Trump i fuld størrelse?

Hos ShopUSA, der sender pakker fra USA til Danmark, oplever de en stor interesse for merchandise fra de to præsidentkandidater ved det amerikanske valg, Donald Trump og Hillary Clinton. Siden primærvalgene blev afgjort i juni, har ShopUSA sendt næsten 1000 enheder valgmerchandise over Atlanten og til danske adresser. Det er ikke bare markant flere end ved valgene for fire og otte år siden, det er også langt mere end sportsligaerne NFL, NHL og NBA kan mønstre.

»Vi fragter meget merchandise for sportsklubber hjem, men intet der kan måle sig med det her. Totalt set vil jeg skyde på, at vi sender 500-600 enheder merchandise hjem fra sportshold om året, og hvis jeg kun sammenligner med valgperioden her, kan det slet ikke stå målt med Trump og Hillary,« siger Michael Brønnum Boye, der er stifteren af ShopUSA.

USA-ELECTION/TRUMP

Ved valget i 2012, hvor Mitt Romnet forsøgte at skubbe Barack Obama ud ad Det Hvide Hus, sendte ShopUSA cirka 150 enheder valgmerchandise til Danmark. Nu er tallet mere end seks gange så højt – og det er ikke kun Hillary Clinton-merchandise, danskerne køber hjem.

Make America Great Again kasket

I starten af valgkampen førte republikanske Donald Trump stort i merchandisestatistikken, selvom han ofte er blevet hånligt behandlet i de danske medier. Siden er Demokraternes kandidat, Hillary Clinton, dog kommet efter det. I øjeblikket er fordelingen af den samlede mængde merchandise i runde tal 55-45 procent i Clintons favør, fortæller Michael Brønnum Boye, der også har set pakker, hvor merchandise fra begge kandidater bliver sendt til den samme adresse.

USA-STOCKS/

Ifølge Nils Arne Sørensen, der er professor i moderne historie ved Syddansk Universitet og én af forskerne bag projektet ”Amerikansk på Dansk”, der undersøgte amerikaniseringen af Danmark, er det ikke mærkeligt, at danskerne fatter større interesse for det amerikanske valg.

»Ligegyldigt hvilket medie man åbner for, fylder valgkampen så meget, at man nærmest skulle tro, det var os, der skulle stemme. Jeg tror grunden til alt det her merchandise er, at stadig flere danskere kommer tættere på USA. Ikke kun fordi vi tager mere på ferie derhenne, men fordi der er mange danskere, der er meget engageret i det amerikanske samfund,« forklarer Nils Arne Sørensen, der også har et bud på, hvorfor der er blevet sendt så meget Trump-merchandise til Danmark, selvom at det republikanske parti traditionelt kun nyder meget lidt støtte i Nordeuropa.

»Det kan være, at de danskere, der støtter Trump mener det mere, eller gerne vil stikke lidt ud. At støtte Hillary er lidt en selvfølge set fra et dansk politisk perspektiv, så hvis man er med i Trump-lejren, er det måske også vigtigere for én at vise det og manifestere sin identitet ved at gå med en Trump-kasket,« siger Nils Arne Sørensen, der ikke tror, forklaringen skal findes i, at danskerne bruger Trump som et humoristisk indslag. Tiden hvor ejendomsmatadoren kun var en pauseklovn er nemlig forbi, og han er nu nærmere årsag til bekymring end latter, mener professoren.

31BUSPix-Moffe-142110.jpg

Men hvem er det så, der køber Trump-merchandise? Almindelige danskere, hvis man skal tro Michael Brønnum Boye fra ShopUSA. Han mener ikke, at det er herboende amerikanere, der skrævvrider statistikken.

»Der kan måske godt være en amerikaner i blandt, men det er i høj grad ganske normale danskere. Måske ser de det som samleobjekter, jeg ved det ikke,« fortæller Brønnum Boye, der også afslører, at ShopUSA intet har set af merchandise fra valgets øvrige kandidater som Gary Johnson og Jill Stein.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen