Berlingske Business
09:11Danske aktier åbner højere

Værsgo, din gourmetburger fra McDonald’s er klar

Billede
McDonald’s i Canada præsenterer et koncept med masser af valgmuligheder og service. (Arkivfoto: AFP)

Fastfoodkæderne er igang med at forny sig – engang imellem med et overraskende udfald. Læs blot her om et besøg på McDonald’s i Canada.

De store fastfoodkæder oplever et kundemæssigt fald, og noget skal gøres.

Forleden var jeg på vej tilbage fra Canada til USA, og jeg standsede ved en McDonald’s i Ontario-provinsen for at få et hurtigt måltid, inden jeg kørte videre. Indenfor var der opstillet en række nye bestillingsmaskiner. Man kunne stå i den traditionelle kø og få det, man nu plejer at få i en McDonald’s. Eller man kunne konstruere sin egen burger.

Da jeg elsker det sidste, fordi jeg har faste meninger om, hvad der skal være i en burger, og især om, hvad der ikke skal være, så valgte jeg at lave min egen burger. 12 trin, så vidt jeg husker. Så var den bestilling hjemme. Den var ganske vist ikke så lidt dyrere end de gamle burgere. Men hvad. Det gik jo nok.

Til min store overraskelse kom en venlig mand hen til mig. »Vil de ikke tage plads«, sagde han. »Jo,« sagde jeg og blev bænket ved et særskilt bord. Manden spurgte, hvad jeg havde bestilt at drikke. »En vand,« svarede jeg, og et øjeblik senere vendte han tilbage med min vand og sagde, at min mad ville komme lige om lidt.

helt nuggets

Efter fem til seks minutter dukkede en kok op med min burger og mine pommes frites, pænt serveret på et træplanke. Kokken var i hvidt med hvid kokkehue og rettede det hele flot an med hvid serviet og med kniv og gaffel – de ægte af slagsen. Så dukkede min serveringsmand op og spurgte, om jeg ville have ekstra ketchup og sennep.

Og sådan gik det hele vejen igennem. Da jeg gik ud af døren, blev jeg fulgt ud af min tjener, som havde min kaffe med i et papkrus – nøjagtigt som jeg havde bestilt den – og ønskede mig en god dag med et håb om, at jeg ville komme tilbage. Da jeg var vel ude, vendte jeg mig om for at tjekke, om jeg netop havde spist på en fastfoodekæde. Burgeren var fantastisk, ja maden var i det hele taget over det gennemsnitlige. Og det var McDonald’s. Hvad sker der?

US-MCDONALDS-SALES

Under pres

Simpelt. De klassiske gamle fastfoodkæder er under pres fra en række nye på markedet, der ved, hvad kunderne vil have. De vil have mere kvalitet for pengene. De vil have valgmuligheder, og de vil først og fremmest godt betale mere for at få det, de gerne vil have. Derfor er en række af de såkaldte »fast casual fastfood«-steder som Panera Bread, Chipotle, Freshii og mange andre lignende ved at stjæle kunder fra de gamle kæder.

Kunderne flygter måske ikke. Men for mange af de gamle fastfoodkæder er det mærkbart, at markedet rykker sig, Især de yngre vil spise sundere og have valgmuligheder. Mange valgmuligheder.

McDonald’s vil vende den udvikling, og derfor blev jeg forleden præsenteret for et udvalg og en service, som man ikke er vant til i denne branche. Ikke fordi det gamle McDonald’s ikke duede. Det har det jo gjort i mange årtier. Men af den ganske enkle grund, at tiden er ved at løbe fra den restauranttype.

John Betts, øverste chef for McDonald’s Restaurants i Canada, har sagt til flere canadiske medier, at kæden har taget konsekvensen af, at forbrugerne efterhånden har alle valgmuligheder, uanset om de leder efter en hurtig kop kaffe, en sandwich eller et andet hurtigt måltid.

FILES-US-CHINA-RESTAURANTS-MARKETING-HONGKONG-SKOREA-MCDONALDS

Tilbagegang i USA og Canada

McDonald’s har haft tilbagegang i USA. I 2015 var det fire procent, McDonald gik tilbage. Det lyder ikke af meget, men det er i et marked, der bugner af forbrugere, der ønsker hurtig mad. Tilbagegangen på det amerikanske og det canadiske marked har været i gang længe, ligesom der også har været betydelig tilbagegang i Asien. Det har også andre årsager, herunder madskandaler i Japan og Kina.

Forbrugerne ønsker også nye produkter – i hvert fald i Canada og USA. Ifølge magasinet QSR, som skriver om fastfood-kædernes udfordringer, er det ikke alene en kamp om kunderne. Det drejer sig om at spotte de råvarer, der efterspørges. Og det ændrer sig markant. I gamle dage var icebergsalat efterspurgt. Ifølge QSR er avocado og rosenkål nu efterspurgte og friskere råvarer. Foruden valgfriheden er det ofte vegetariske retter og en stor variation i salater, der skal være på menuen. Ikke de sædvanlige grønne salater.

pix-Michel Sapin

Usundt image

Endelig slås de fleste gamle fastfood-kæder med et image om, at det, de serverer, rent ud sagt er usundt. Drivende af friture og mayonnaise, som især i USA hævdes at stå bag eksplosionen af diabetes 2 blandt også unge mennesker.

Så der vil ske markante ændringer de kommende år med de traditionelle fastfood kæder. Også i Danmark. Ønsket om sundere mad er et krav. Nu drejer det sig så om at finde ud af, hvordan man tjener penge på det. For det er dyrere end normal fastfood.

McDonald’s i Canada er i hvert fald fortrøstningsfuld. Kæden mener at kunne spore en sådan fremgang i salget, at der vil være 15.000 flere ansatte i firmaet inden årsskiftet.

Two hamburgers

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen