Berlingske Business

Værdien af Lego-brandet buldrer frem

COLOMBIA ENTERTAINMENT
Foto:

Lego er Danmarks suverænt mest værdifulde brand. Og Lego-brandet buldrer derudaf. Alene det seneste år er værdien af brandet øget med 68 pct. til 7,6 mia. dollar. Det viser en måling af værdien af de 50 stærkeste danske brands.

Brand Finance, som står bag målingen, fortæller, at Lego scorer højt på en række parametre, men fremhæver blandt andet parametre som kendskab, loyalitet, marketinginvestering, medarbejdertilfredshed og virksomhedens omdømme. Særligt de seneste fem år er Legos brandværdi vokset i styrke gennem strategiske partnerskaber og licensaftaler.

»Lego-filmen fra 2014 og Lego Batman-fillmen fra 2015 var begge afgørende kommercielle successer, som ikke alene gav omsætning, men også var et uforligneligt marketingværktøj,« hedder det i analysen.

03BUSMads-Faurholt-Joergens.jpg

Brand Finance hæfter sig ved, at Lego har mere i ærmet, og at det vil styrke brandet yderligere. Allerede til efteråret er der i USA premiere på den næste Lego-film, ‘The Lego Ninjago Movie’.

»Flere film er på vej de kommende år, og det vil underbygge brandet yderligere og samtidig bidrage betydeligt til Legos allerede store licensindtægter. Partnerskaber om videospil har haft en lignende effekt. Og særligt kombinationen af Lego og Starwars har været uimodståelig for publikum,« står der i analysen.

xx

Danmarks næststærkeste brand er Arla, som trods andenpladsen kun er godt og vel halvt så meget værd som Lego-brandet. Værdien af Arla-brandet opgør Brand Finance til 3,7 mia. dollar. Mejeriindustrien er karakteriseret ved stor overproduktion, faldende priser og klemte marginer. Derfor er differentiering mere afgørende end nogensinde, skriver Brand Finance, der har noteret sig, at Arla hænger i for at styrke sit brand og udnytte det optimalt. Blandt andet gennem marketingkampagner i både Storbritannien og USA. Arla har ifølge analysen postet 30 mio. dollar i »Live Unprocessed«-kampagnen, som skal positionere Arla som det sunde, naturlige valg i modsætning til konkurrenter som Kraft.

Billede

Danske Bank og Mærsk følger efter på tredje- og fjerdepladsen. Værdien af Danske Bank-brandet stiger, og det sender banken frem på listen fra sidste års fjerdeplads. Mærsk-brandet falder derimod i værdi og sender virksomheden to pladser ned fra sidste års andenplads.

Også Novo Nordisk må efter et turbulent år med ledelsesskift, prisfald og drøje kurshug se sit brand falde en smule i værdi til 1,5 mia. dollar. Det sender Novo Nordisk en enkelt plads ned ad listen. Nordisk må vige pladsen for Vestas, hvis brand nu er mere værd end Novo Nordisk-brandet.

Årets største brandmæssige rustchetur får bygge- og anlægsvirksomheden Per Aarsleff, hvis brand falder med 38 pct. til 162 mio. dollar. Det sender Per Aarsleff 15 pladser ned af listen til en 44. plads. Brand Finance hæfter sig ved, at selskabets indtjening er lavere end forventet, og at aktien er faldet med 10 pct.

Billede

I bunden af listen finder man Arbejdernes Landsbank og DLR Kredit i selskab med Bang & Olufsen og Chr. Hansen..

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen