Berlingske Business

Udskældt supermarkeds-gigant går på charmeoffensiv

26BUSUS-WAL-MART-ANNOUNCES-.jpg

Et af de største og mest udskældte amerikanske supermarkedskæder hæver mindstelønnen lidt og stiller krav til leverandørerne.

USAs største supermarkedskæde Wal-Mart er i gang med en medieoffensiv for at forbedre deres ry, og det sker med alle midler inklusive dyre annoncer, der skal cementere virksomheden som nytænkende og ambitiøs, også når det drejer sig om at udvikle medarbejderne.

Der findes vel næppe noget mere udskældt end giganten Wal-Mart, der har et rigtigt skidt ry blandt fagforeningerne. Men kunderne elsker det store supermarked, hvor du kan få alt, og hvor du kan få ordnet ikke alene dine daglige indkøb, men også få klaret din skattebillet, få nye briller og købe biler, køleskabe, våben i mange stater og ikke mindst få ordnet din økonomi hos en økonomisk rådgiver, hvis du har brug for det. Man kan kort sagt leve og dø inde i Wal-Mart.

Men den store kæde har også fundet ud af, at det i 2015 ikke kun drejer sig om at være populære blandt forbrugerne, for det holder nødvendigvis ikke i længden. Wal-Mart er også nødt til at være helt fremme, når det gælder personalepleje og i forreste frontlinje, når det drejer sig om at beskytte forbrugerne i forhold til de fødevarer, der bliver købt ind.

Shoppers walk from a Wal-Mart store in Mexico City in this Augus

Først til personalet. Wal-Mart har besluttet at hæve mindstelønnen, således at deres medarbejdere ikke går for næsten otte dollar i timen, men mange steder for ni dollar i timen stigende til ti dollar om et år. Det har givet særdeles meget velvilje hos forbrugerne med denne lønforhøjelse, selv om den kommer til at koste Wal-Mart en milliard dollar. Derefter har de satset stort på TV-annoncer, der fortæller historien om medarbejdere, der begyndte på gulvet og ender i ledende stillinger gennem deres personaleudviklingsprogrammer. Og disse meget markante historier har givet Wal-Mart et løft væk fra det kedelige ry, de havde fået med at underbetale deres ansatte og skifte dem ud, når det lystede dem.

Det betyder en del for en virksomhed som Wal-Mart, der ikke alene placerer deres store indkøbscentre uden for de store byer, men nu også satser på at ligge i de mondæne dele af de amerikanske storbyer. Washington D. C. har nu to Wal-Mart lagt midt inde i kernen af regeringsbyen med et købestærkt og meget kritisk publikum. Og det har nu også fået Wal-Mart til at satse store på økologiske varer i en offensiv, der er rettet mod fødevareindustrien.

Wal-Mart har nu krævet af deres fødevareleverandører, at de ophører med at bruge antibiotika i deres produktion af kyllinger og kød og æg. Og når Wal-Mart stiller krav til landmændene om, at kvæg, grise, får og lam skal have mere plads at bevæge sig på, så sker der en revolution i fødevareindustrien. For det er milliarder af dollar, der kommer fra Wal-Mart, når de skal have friske forsyninger af mad til deres kølediske over alt i USA. Der er faktisk ikke en eneste stat i USA, hvor supermarkedskæden ikke er repræsenteret.

Det er ikke småbeløb, vi taler om. Indkøb af fødevarer og grønsager løber op i 56 procent af de samlede indkøb på 288 mia. dollar, som Wal-Mart foretager hvert eneste år. Så man kan roligt sige, at landbruget og producenterne har fået sat tommelskruerne på.

walmart

For det er forbrugerne, der taler, og især forbrugerne i de store byer på øst- og vestkysten, der ikke længere vil finde sig i at få mad, der er produceret ved hjælp af medicin og hormoner og i øvrigt mad fra dyr, der har haft det elendigt, mens de levede. Ikke alene stilles der indirekte krav om mere plads til kvæg, høns og andre dyr, der skal anvendes i fødevareindustrien. De skal også have haft adgang til frisk luft og levet et sundt liv uden tilsætning af al mulig medicin. Man kan sige, at Wal-Marts indrykning i de dyrere kvarterer i de amerikanske storbyer også har sat et helt andet fokus på fødevareproduktionen, og det drager Wal-Mart nu konsekvensen af.

Wal-Mart satser også på økologiske grønsager, og det er noget af det, forbrugerne efterspørger. For blot et par år siden kunne man gå ind i Wal-Mart og opleve et meget ringe udvalg af grønsager, især økologiske. Mange af dem var dyre af den simple grund, at de amerikanere, der handlede i Wal-Mart ikke bekymrede sig om sunde grønsager. Det var kød og kartofler, der gled ned i indkøbskurven. Det har ændret sig i dag, og man kan i Wal-Mart se enorme områder, hvor de har friske grønsager, også de økologiske.

Landmændene er ikke glade, for de skal investere i nye produktionsformer, hvis de fortat vil levere til Wal-Mart. Og det vil de nok. Dyrevelfærdsgrupperne er mere end glade, fordi en af de største på markedet nu blander sig i produktionen, og ikke bare går efter det billigste. Wal-Mart håber selvfølgelig på, at de kan vende deres dårlige renome, således at de fortsat også er førende på markedet. Og det er jo det, det hele drejer sig om.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen