Berlingske Business

Udsigt til større julegaver i år

pix-juleshopping
Europæerne vil bruge flere penge på juleshopping i år, ifølge en undersøgelse fra Deloitte. Foto:

Danskerne vil sammen med resten af Europa bruge flere penge på juleshopping - en stigning, der ikke er set siden 2008.

Det bliver en lidt sødere jul i år. Sammen med resten af Europa vil danskerne nemlig for første gang siden 2008 spendere flere penge på juleshopping. 

En undersøgelse foretaget af Deloitte viser, at det gennemsnitlige julebudget i Europa stiger med 0,7 procent i år, så forbruget i gennemsnit kommer til at ligge på 450 euro per familie, svarende til ca. 3.350 kroner.

Danskerne ligger væsentligt over gennemsnittet med en stigning i juleforbruget med 1,1 procent, svarende til et forbrug på 634 euro - eller ca. 4.700 kroner.

Det er dog schweitzerne, der fører an i det stigende juleforbrug i Europa. I alpelandet vil forbruget frem mod jul stige med 3 procent til et gennemsnit på 656 euro, eller ca. 4.900 kroner. Derimod er franske familier mere tilbageholdende med et forventet forbrug frem mod jul, som er 0,9 procent lavere end sidste år.

Både i de kriseramte sydeuropæiske lande Italien og Grækenland vil forbruget også falde, mens spanske familier i år vil bruge 1 procent mere mod et fald på 4 procent sidste år.

Ifølge undersøgelsen vil tyske familier bruge 6,7 procent mere på juleshopping, men det betyder ikke, at vores naboer mod syd kommer i nærheden af danskernes forbrug. Stigningen i Tyskland vil betyde, at de tyske familier vil bruge 399 euro, svarende til lige under 3000 kroner. 

Der ligger 17.354 respondenter fra hele Europa bag Deloittes undersøgelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen