Berlingske Business

Udsalg spænder ben for H&M

Udsalg spænder ben for H&M - 1
Foto:

Detailganten H&M har klaret sig stabilt gennem finanskrisen, men bliver hårdt ramt i takt med at konkurrenterne sætter alt på udsalg.

Mens den generelle detailhandel lider af sivende salg og indtjening har den svenske tøjgigant H&M klaret sig ganske hæderligt igennem krisen.

H&M, der sælger tøj i den billigere ende, og derfor har tiltrukket kunder i disse prisbeviste tider, har fortsat plus på bundlinjen, mod til at åbne nye butikker og planer om at hyre tusindvis af nye ansatte. Men nu har tøjgiganten mødt en hindring:

Konkurrenternes udsalg.

Intens konkurrence
Netop offentliggjorte salgstal for juni viser, at salget i sammenlignelige H&M-butikker er faldet fem procent, og det er en skuffelse for analytikerne, der ifølge Reuters havde beregnet sig frem til et fald på 1,7 procent.

Tæller man nye butikker med steg salget hos H&M fire procent i juni, men heller ikke det lever op til forventningerne, der lød på 8,8 procent salgsstigning.

Og ifølge analytikerne er det især de omfattende og langvarende sommerudsalg, der har fået ethvert butiksstrøg med respekt for sig selv til at iklæde sig skriggule skilte, der trækker H&M ned.

”Det er nogle ganske skuffende juni-tal for H&M. Det lader til at hele markedet fortsat er mærket, og at H&M og den øvrige detailhandel har gang i en ganske intens konkurrence, hvor prispresset er fortsat igennem juni,” siger Søren Løntoft Hansen, analytiker i Sydbank til Reuters.

Han venter dog, at udsalgsbølgen vil tage af ind i efteråret, og det vil hjælpe H&M.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen