Berlingske Business

Udlandet kaprerdanske tøjkunder

Model
N/A

De danske tøjbutikker klager over svære tider, men faktisk køber danske forbrugere mere tøj end nogensinde. Internationale e-butikker æder markedsandele i stor stil.

Danskerne er mere flittige end nogensinde til at købe nye skjorter, kjoler og bukser. Trods en omfattende samfundsøkonomisk krise vokser deres indkøb af tøj stadig, men det får de traditionelle danske tøjbutikker på gader og stræder bare intet ud af.

»Krisen har betydet, at omsætningen er faldet. Den er gået støt tilbage, og det er antallet af tøjbutikker også,« siger Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.

Siden krisen satte ind har tøjbutikkerne i Danmark mistet cirka 16 procent af deres omsætning, viser tal fra Danmarks Statistik. Butikker er lukket på stribe, og forventningen i detailbranchen er, at flere små butikker må lukke de kommende år.

Den triste udvikling i tøjbutikkerne er i flere omgange blevet forklaret med, at danskerne holder igen og ikke klatter pengene væk på tøj.

Den fortælling har bare ikke hold i virkelig­heden. For danskernes indkøb af tøj er reelt vokset under krisen med mere end to procent, viser friske beregninger udført for Berlingske Business.

»Når vi på den ene side konstaterer, at der er en svag fremgang i danskernes tøjforbrug, og på den anden side hører, at tøjbutikkernes omsætning falder, så kan vi kun forklare det med, at danskernes forbrug flytter sig væk fra de traditionelle tøjbutikker til andre kanaler,« siger Las Olsen, forbrugerøkonom i Danske Bank, der har udført beregningerne på baggrund af forbrugstal fra Danmarks Statistik.

»Vi har gennem længere tid set, at danskerne er blevet mere prisbevidste, når det gælder dagligvarer. Formentlig gør det samme sig gældende inden for tøj, og det giver god mening, at flere danskere i dag går på internettet for at sammenligne og finde de bedste priser og køber varerne der,« siger Las Olsen.

Fra Zalando til Amazon

Det er i høj grad store internationale e-butikker, som byder de tøjhungrende danskere velkommen, når de går online. Tyske Zalando buldrer frem på det danske marked med TV-reklamer og flere end 120.000 forskellige produkter fordelt på over 1.500 mærker. Også amerikansk stiftede Esprit – nu med hovedkontorer i Tyskland og Hongkong – har et voksende e-salg i Danmark. Tilmed kaprer den britiske e-gigant Asos og amerikanske Amazon tøjkunder fra de danske butikker.

Der er dog også danske virksomheder, som får noget positivt ud af udviklingen. Som eksempel nævnes Smartguy og Bestseller, der begge har fået etableret e-butikker i stor skala.

»Bestseller har en række e-butikker med forskellige udtryk fra Jack & Jones til Vero Moda og ser ud til at fange de mange forbrugere, som i dag vil købe tøj på nettet. Også danske Smartguy har opbygget en multibrand-webshop i meget stor skala, som er i kraftig fremgang,« siger Henrik Theil fra FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Tøj, smykker og sko hører til blandt de varegrupper, hvor e-handlen vokser hurtigst i Danmark. De tre varegrupper udgjorde i 2010 ti procent af danskernes samlede indkøb på nettet. I 2012 var andelen vokset til 15 procent, viser e-handels analyser.

De hurtigste til at bevæge sig fra fysiske butikker til e-butikkerne er kvinderne.

»Kvinderne har vist sig som den gruppe af kunder, som har været hurtigst til at omstille deres forbrug fra fysiske butikker til e-handel. Så butikker med tøj til kvinder har særligt gode grunde til at have en e-butik i dag,« siger Henrik Theil fra FDIH.

Butiksdøden fortsætter

E-butikkernes succes får flere kendere af dansk detailhandel til at forudse yderligere butiksdød i Danmark de kommende år.

»Jeg vurderer, at 30 procent af butikkerne vil forsvinde mellem 2012 og 2020, ganske enkelt fordi de ikke kan få det til at køre rundt. Der er krise, detailsalget falder drastisk, butikkerne har svært ved at låne penge i banken, og oven i det hele er konkurrencen fra e-handel blevet skærpet,« siger Bruno Christensen, konsulent og direktør i Detailhandelspromotion.

Danske tøjbutikkers eneste modtræk er ifølge direktør Jens Birkeholm, Dansk Detail, at de skynder sig at få etableret attraktive e-butikker.

»For kort tid siden lavede vi en undersøgelse blandt vores medlemsvirksomheder som viste, at 75 procent af dem forventer at sælge varer på internettet inden for to år,« siger han og tilføjer:

»Men det er klart, at de har travlt og vil opleve hård konkurrence. For de aktører, som kommer til Danmark, er meget store og har tålmodige penge i ryggen,« siger han.

I 2012 offentliggjorde kreditvurderings-virksomheden Soliditet en analyse, som viste, at mere end 40 procent af modevirksomhederne inden for detail har så ringe en kreditværdighed, at de reelt balancerer på kanten af konkurs.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen