Berlingske Business
11:14Jyske Bank: Britisk selskab trækker sig fra shortvæddemål med tab

Udfordringerne banker atter på døren hos Matas’ topchef

Billede
Terje List har brug for alle sine evner til at holde dampen oppe i jobbet som topchef i Matas, der lider under faldende salg af produkter til daglig pleje. Arkivfoto: Torkil Adsersen

Terje List kæmper som administrerende direktør for Matas med at få danskerne til at købe deres skønhedsprodukter hos materialistkæden i stedet for hos dagligvarebutikkerne og nye kæder som Normal.

De er velkendte for de fleste danskere, de blå Matas-striber, men materialistkæden kæmper med at få forbrugerne til at lægge deres penge til skønhedsprodukter hos netop Matas i stedet for hos konkurrenterne.

Forrest i kampen går 51-årige Terje List, som har været administrerende direktør for Matas i hele 16 år.

I sidste uge måtte Terje List æde en ned­justering i forbindelse med fremlæggelse af et skuffende halvårsregnskab, der bød på et fald i omsætningen i andet kvartal af det skæve regnskabsår 2016/2017. Han forklarede det utilfredsstillende resultat med, at både prisen og salget af dagligdagsprodukter inden for personlig pleje er faldet.

I Terje Lists 16 år i spidsen for Matas er det først inden for de seneste år, at konkurrenterne er begyndt at presse materialistkæden. ­Matas har tidligere stort set været alene om at sælge skønhedsprodukter på det danske marked, men i dag byder både dagligvarebutikkerne og den relativt nye spiller på markedet, Normal, op til kamp. Med kun tre år på bagen har Normal allerede 70 butikker på landsplan og flere på vej.

Spareplan på programmet

Terje List har indtil nu håndteret den nye konkurrence behersket. Han fremhæver gang på gang, at Matas med sin digitale satsning løber fra konkurrenterne med kombinationen mellem onlinehandel, fysiske butikker og ikke mindst Club Matas, som er en af Danmarks absolut største kundeklubber. Men foruden at tænke på den højtprioriterede omni­channelplan skal Terje List nu også bokse med den spareplan, der fulgte med nedjusteringen i sidste uge.

Hvis de aktuelle udfordringer volder Terje List hovedbrud, har han gode minder at tænke tilbage på i sin tid som Matas-direktør. Øverst i erindringen står formentligt børs­noteringen af Matas 28. juni 2013. Terje List kunne efter en lang og nervepirrende kamp med mere end 80 møder se et stort Matas-flag pryde facaden på fondsbørsens bygning i ­København. Han havde ført Matas på børsen.

11BUS20161110-153445-4-1635.jpg

Der har med andre ord været nok af professionelle udfordringer og store opgaver for ­Terje List. Det til trods kaster han sig også i fritiden ud i projekter, der ikke ligefrem er af afslappende karakter. I forløbet op mod Matas’ børsnotering trænede Terje List samtidig op mod det krævende cykelløb La Marmotte i de franske bjerge. Og i årene omkring sit jobskifte til Matas nåede Terje List inden for tre år at blive gift, købe hus og få tre børn.

Matas-aktien faldt på bagkant af nyheden om nedjustering og spareplan. Der er altså stadig brug for, at Terje List holder dampen oppe.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen