Berlingske Business

Udenlandsk samler betaler en million for dansk taburet

Bruun Rasmussen
Bruun Rasmussen Auktionshus. Foto:

En taburet af møbelsnedker Peder Moos er torsdag solgt for over en million kroner hos Bruun Rasmussen.

Hammerslaget lød på 860.000 kroner, da auktionshuset Bruun Rasmussen torsdag havde en taburet af den danske møbelsnedker Peder Moos på auktion.

Men den samlede regning for køberen af taburetten ender på over en millioner kroner, når der er regnet salær og afgift med, oplyser Bruun Rasmussen i en pressemeddelelse.

»Det er en køber fra udlandet, og det er vores klare indtryk, at den er gået til en passioneret samler,« siger Peter Kjelgaard, leder af Bruun Rasmussens afdeling for design og kunsthåndværk i det 20. århundrede.

pix-Bruun Rasmussen

»Det er en kunde, vi kender fra tidligere,« tilføjer han.

Ifølge Peter Kjelgaard er taburetten den hidtil dyreste hos Bruun Rasmussen.

Se taburetten på Bruun Rasmussens hjemmeside her.

Den er lavet af træsorten riopalisander og har et sæde af buksbom. Peder Moos, som døde i 1991, snedkererede taburetten i 1948.

25BUSPix-Carl-Hansen-og-Soe.jpg

Ifølge Peter Kjelgaard var der stor international interesse for møblet, der forud for auktionen var udstillet i Paris og London.

»Det er også et møbel i en exceptionel håndværksmæssig kvalitet, som taler til samlere med indgående kendskab til den danske designtradition,« siger Peter Kjelgaard.

Taburetten var på forhånd vurderet til 400.000-600.000 kroner.

Stole

Torsdagens designauktion bød på flere hammerslag af de helt dyre - blandt andet gik et par stole af møbeldesigneren Finn Juhl til 370.000 kroner, et svensk håndvævet tæppe til 125.000 kroner og en stentøjsskål af keramikeren Alev Siesbye til 150.000 kroner.

Montana

I oktober 2015 blev et stort spisebord af Peder Moos solgt i London for over seks millioner kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen