Berlingske Business

Tyske Legoland-ansatte protesterer over lav løn

pix - lego guenzburg - pix
Legoland-parken i den tyske by Guenzburg. Foto:

En gruppe tyske ansatte i Tysklands Legoland-parker demonstrerer over ringe løn her til formiddag i Billund.

En timeløn på otte euro - knap 60 kroner - er angiveligt ikke nok, og derfor demonstrerer en gruppe tyske Legoland-ansatte i Billund her til formiddag.

Ifølge Enhedslisten handler protesten også om, at Legoland tilsyneladende ikke vil indgå i forhandlinger om en overenskomst for de ansatte.

»Det er uanstændigt at Legoland Tyskland ikke ønsker at forhandle med fagforeningen om en overenskomst for deres ansatte. Det bør den danske del af koncernen drage omsorg for sker,« siger Christian Juhl, der er Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører, og som planlægger at tage til Billund for at støtte de tyske Lego-ansatte.

Han hævder, at mange af de tyske Legoland-medarbejdere er nødt til at supplere deres indkomst med socialhjælp fra kommunen som følge af den lave timeløn.

Fra Merlin Entertainments, der ejer Legoland-parkerne, lyder det, at Legoland Tyskland rigtigt nok betaler cirka otte euro i timen for nogle, mens andre får væsentligt mere. En løn, der er fastlagt i samarbejde med Legolands Worker Council - arbejderråd.

Merlins PR-ansvarlige Sally Ann Wilkinson påpeger desuden, de medarbejdere, der tjener 7 euro og 99 cent i timen typisk er studerende på en kontrakt, der løber 50 dage og derfor ikke er omfattet af den sociale velfærdssystem.

Sally Ann Wilkinsen fremhæver samtidig, at flere sæsonmedarbejdere venter tilbage år efter år, og at det tyder på, at Legoland er en attraktiv arbejdsplads.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen