Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Turisternes nye rejsevaner giver København fordel

Turisterne KBh
Region Hovedstaden har de seneste år oplevet et turistboom, som ikke har spredt sig til resten af landet. Foto:

Turisterne holder flere, men kortere ferier. Det er en del af forklaringen på, hvorfor København trækker fra Kystdanmark i kampen om turister.

De danske kyster har ikke fået del i det turistboom, som København har oplevet de seneste år.

Region Hovedstaden har siden 2008 oplevet en årlig stigning på 6,4 procent i antallet af udenlandske overnatninger. I resten af landet har fremgangen i samme periode blot været 0,2 procent.

Turismedanmark er altså knækket over i to. Det skyldes i høj grad, at de europæiske turister har ændret deres rejsemønstre, forklarer Janne Liburd, professor og leder af Center for Turisme, Innovation og Kultur på Syddansk Universitet.

»Turisterne holder flere ferier, men kortere ferier. Det er en fordel for København, hvor det er nemt og billigt at komme til. Men det betyder også, at færre gæster har tid til at rejse ud i landet,« siger hun.

Turister i en sightseeingbus.

I de seneste år har især de vigtige tyske turister svigtet Danmark. Det går hårdest ud over kysterne, hvor tyskerne plejer at slå parasollen op. Samtidig har Danmark oplevet en vækst i blandt andet kinesiske, britiske og amerikanske turister - nationaliteter, der først og fremmest holder deres ferier i hovedstaden.

De nye rejsemønstre betyder dog ikke, at sommerhusudlejere og restaurantejere langs de danske kyster lige så godt kan kaste strandhåndklædet i ringen. Kystturismen kan få del i fremgangen, hvis den bliver bedre til at markedsføre sig som et supplement til oplevelserne i København, mener Janne Liburd.

»Danmark er en lille destination i forhold til de nabolande, turisterne ellers rejser til. Man kan sagtens tilbringe dagen på en af de populære kystdestinationer, og være i Operaen eller ude at spise i København om aftenen. Det skal vi have fortalt turisterne,« siger hun.

11BUSAgerholm.jpg

Janne Liburd efterspørger også, en mere sammenhængende markedsføring af Danmark. I stedet for at feriedestinationer og kommuner markedsfører sig enkeltvis, skal der laves en bedre national strategi, foreslår hun.

»Turister går jo ikke og falder over vores kommunegrænser. Vi kan med fordel se Danmark som en samlet destination med mange muligheder for autentiske og unikke oplevelser, og det vi skal være bedre til at markedsføre,« siger professoren.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen