Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Tue Mantoni forlader B&O med et image banket helt i bund

Tue Mantoni
Foto:

Bang & Olufsen har slået rod i bunden af Berlingske Business’ Imageanalyse sammen med tøjkoncernen IC Group. Til gengæld synes de øvrige selskaber med velklingende forbrugermærker at have etableret sig solidt i toppen af Imagelisten.

Han stemplede ind i B&O i 2011 med betegnelsen vidunderdrengen, som havde gjort kometkarriere.

Hans ry var tårnhøjt, efter at han i en alder af blot 33 år blev udnævnt til øverste chef for Triump Motorcyles og på rekordtid gennemførte en bemærkelsesværdig turnaround af virksomheden.

Tre år senere skulle Tue Mantoni gøre kunststykket efter i det kriseramte B&O. En toptunet Tue Mantoni etablerede straks en ny strategi under navnet »Leaner, Faster, Stronger«, og samtidig kom fortællingen om udsigten til B&O som vækstvirksomhed. Omsætningen skulle på fem år løftes fra tre milliarder til ti milliarder kroner.

Den friske Tue Mantoni blev belønnet øjeblikkeligt. Aktiekursen steg 50 procent, og B&O strøg 50 pladser op ad listen i Imageanalysen til plads nummer 58.

10 - Ecco

Nu er Tue Mantoni snart historie i B&O. Han er kørt træt og har sagt sin stilling som administrerende direktør op. Væksten udeblev, og B&O er blevet en lang lidelseshistorie, som også afspejler sig i Imageanalysen.

Tue Mantoni slutter i B&O med en placering som nummer 126 i Imagenalysen. Det er dog en marginal forbedring på tre pladser i forhold til 2015, men en månerejse fra topplaceringen i 2007, hvor B&O på plads nummer fire overgik samtlige selskaber i kategorien forbrugsgoder.

Eksekvering belønnes

Dengang var Lego også kun på vej tilbage til toppen fra legetøjskoncernens krise. Siden har Lego manifesteret sig som Danmarks bedste forbrugerbrand.

»De virksomheder, der har en klar forretningsmodel og evner at eksekvere på strategien, bliver belønnet i denne imagemåling, særligt når målingen foretages blandt beslutningstagere. Det er B&O ikke kommet i mål med, og vi er heller ikke trygge ved, om IC Group har en skudsikker forretningsmodel,« siger direktør og partner Ralf Lodberg fra kommunikationsbureauet Advice.

1 - JP/Politikens Hus

Ikea distancerer Jysk

Han hæfter sig særligt ved Ikeas evne til at placere sig sikkert i toppen af Imageanalysen. For fjerde år i træk stiger Ikea og er nu nummer fire på den samlede liste. Til gengæld må Jysk konstatere, at selskabet glider længere og længere ned ad listen.

»Ikea har formået at skabe en vedvarende, sympatisk fortælling om lettilgængelige produkter til de mange, som ikke er ren discount. De rammer tonen i samfundet, som er opstået i forlængelse af finanskrisen, hvor det stadig handler om at være omkostningsbevidst. Til gengæld ser det ud til, at Jysk har mistet momentum, fordi vi er begyndt at blive utrygge ved, om Jysk kan fortsætte uden Lars Larsen. Han er meget uklar om generationsskiftet, og derfor ser vi ikke længere den stærke fortælling, som Lars Larsen har bygget Jysk op omkring,« siger Ralf Lodberg.

MICROSOFT-XIAOMI/

Pandora tager det største hop

Pandora gør sig bemærket med denne branches største imageforbedring med et hop på 20 pladser til nummer 26 på den samlede liste. Pandora har for alvor lagt krisen bag sig.efter et dramatisk dyk i 2012, som blev udløst af et tillidsbrud i form af en hurtig nedjustering efter børsintroduktionen.

Siden har smykkeselskabet arbejdet sig tilbage til eliten gennem solide regnskaber og sikker udskiftning af topledelsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen