Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Tue Mantoni færdig i B&O

B&O-chef kan ikke udelukke afskedigelser B&O/CEO: Nyt smart-tv s
Tue Mantoni Foto:

Topchefen i Bang & Olufsen forlader 1. juli sin stilling i det vestjyske elektronikklenodie. Hans afløser bliver Henrik Clausen, der kommer fra Telenor.

Fra 1. juli skal en ny mand stå i spidsen for det hæderkronede elektronikklenodie, Bang & Olufsen.

I en fondsbørsmeddelelse oplyser B&O, at Tue Mantoni forlader stillingen som CEO pr. 1 juli. Hans afløser bliver Henrik Clausen, der kommer fra Telenor.

Bang & Olufsen oplyser, at Tue Mantoni »for nogen tid siden indledte dialog med bestyrelsen om sit fremtidige engagement som CEO, når en række væsentlige projekter var gennemført.«

B&O-direktør Tue Mantoni.

Tue Mantoni har i erhvervslivet fået prædikat af en vidunderdreng, der i en ung alder har gjort kometkarriere og allerede inden sit 40. leveår kunne prale af sit første topjob. I dag er han 41 år, og når han stopper til sommer, vil han have siddet i spidsen for Struer-virksomheden i godt og vel 5 og et halvt år.

Hans afløser, Henrik Clausen, kommer fra Telenor, hvor han fra 2005 og frem til 2010 var CEO, inden han efterfølgende stod i spidsen for telegigantens malaysiske division.

henrik clausen

»Vi ser frem til at byde Henrik Clausen velkommen. Jeg er sikker på, at han har den internationale ledererfaring, som kræves for at tage Bang & Olufsen skridtet videre. Jeg takker Tue Mantoni for hans bidrag til Bang & Olufsen,« siger bestyrelsesformand Ole Andersen i fondsbørsmeddelelsen.

Henrik Clausen selv kalder Bang & Olufsen for et »ikonisk brand« med en »unik arv«.

»Bang & Olufsen er et ikonisk brand med state-of-the-art kvalitetsprodukter og en helt unik arv. Jeg ser meget frem til at tiltræde i
organisationen og samarbejde med teamet om at udnytte det globale potentiale yderligere,« siger Henrik Clausen.

Tue Mantoni siger selv, at han ikke forventer at skulle ud og finde et nyt job som topchef.

Salg af B&O til kinesisk selskab går i vasken

»Bang & Olufsen er et fantastisk selskab, og jeg tror meget på dets fremtid. Jeg har ingen planer om at fortsætte mit liv som topchef på
nuværende tidspunkt. Mine fremtidsplaner omfatter et stort ønske om øget fleksibilitet, som vil give mig mulighed for at vie mere tid til en række spændende opstartsprojekter samt en håndfuld bestyrelseshverv i Danmark og i udlandet.«

Nyheden kommer kort tid efter, at Bang & Olufsen satte en stop for spekulationer om et købstilbud fra kinesiske Sparkle Roll, der i gennem længere tid havde bejlet offentligt til selskabet, men som ikke var villige til at betale den pris, B&O og storaktionærerne fandt rimelig. Dermed står B&O ifølge flere analytikere tilbage ved start og med et fortsat behov for hjælp udefra, hvis man vil overleve på et stadig mere svært elektronikmarked.

B&O

Tue Mantoni blev hentet ind som den store redningsmand tilbage i 2011, og det stod hurtigt klart, at den dengang 36-årige topchef havde store ambitioner. Han fortalte kort efter sin tiltrædelse, at han sigtede efter at tredoble omsætningen i løbet af fem år og modernisere forhandlernetværket, som han kaldte »museumslignende«.

Det stod dog hurtigt klart, at udfordringerne tårnede sig op for B&O, og at Mantoni ville få vanskeligt ved at leve op de forventninger, han selv havde skabt.

Hans afløser, Henrik Clausen, kan altså næppe være i tvivl om, at det er udfordrende job, han står over for. Clausen, som han kaldes, er 52 år gammel og uddannet civilingeniør i elektronik på Danmarks Tekniske Universitet.

Kineser køber del af B&O efter lang forhandling Kinesisk bejler

Hans karriere har hidtil budt på ophold i virksomheder som IBM, Aarsø Nielsen & Partners, inden han i 2000 stod i spidsen for Cybercity. Da virksomheden i 2005 blev opkøbt af Telenor, satte Henrik Clausen sig i spidsen for oprydningen og samlingen af de to virksomheder.

Bang & Olufsen oplyser, at Tue Mantoni vil stå til rådighed for Henrik Clausen i en kort overgangsperiode.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen