Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Torvehallernes populære fiskehandler: Her får de lov at lege

29BUSPix-Hav-indvendig-1616.jpg
Fiskehandler Tommy Lund i Torvehallerne er en attraktiv samarbejdspartner for de store dagligvarekoncerner, men vil overveje et eventuelt samarbejdstilbud nøje, inden han siger ja til at rykke ind med sine fisk. Foto: Thomas Lekfeldt

Fiskehandler Tommy Lund står bag fiskeboden Hav i Torvehallerne, og han har den seneste tid mærket massiv interesse fra dagligvarehandlens store spillere.

Han har et oprigtigt ønske om, at vi spiser kulmule i stedet for laks, og han afholder østersskole, så kunderne i det mindste kan åbne de østers, de køber. Tommy Lund har en ærlig interesse for fisk, og nu vejrer han morgenluft og ser en vej til endnu flere kunder i butikken. Den går gennem de store dagligvarehandlere som Coop, Dansk Supermarked og Dagrofa, som alle bejler til fiskemanden bag Hav i Torve­hallerne i København.

»Jeg taler med dem alle sammen,« siger Tommy Lund, som har solgt fisk, siden han som 16-årig kom i lære hos sin onkel.

Med en uhøjtidelig tilgang til sit fag og sine kunder købte han sin første fiskehandel på Frederiksberg i 2002, og da Torvehallerne åbnede i 2011, var han en af de første stadeholdere på Israels Plads.

»Det dér med De, Dem og Deres, det kunne jeg sgu ikke finde ud af. Vi blev hurtigt tvungen dus,« siger 37-årige Tommy Lund med et grin om mødet med sine første kunder i butikken Windsor Fisk på Frederiksberg.

Onsdag - Specialforretninger

Tommy Lund er meget mere interesseret i fisk end former og formaliteter. På sine få kvadrat­meter i Torvehallerne sælger han rå fisk og fiskeretter for omkring 25 millioner kroner om året, og kunderne efterspørger i stigende grad de mere sjældne fisk og innovative fiskeretter. Det skyldes blandt andet, mener Tommy Lund, at hans medarbejdere, heriblandt tre kokke, får lov til at eksperimentere med retterne.

»De får lov til at lege. Her er der ingen, der siger »det må du ikke«. Vi er ikke bange for at lave noget forkert. Det er ikke nordisk eller fransk, det er alt, vi kan lege med,« siger Tommy Lund og tilføjer, at han sælger flere og flere færdigretter gennem konceptet Hav2Go.

I 2017 flytter Tommy Lund Hav ind i den nye madhal i Tivoli netop med Hav2Go som omdrejnings­punkt, og han har sagt nej til madmarkedet WestMarket, som åbner på Vesterbro i begyndelsen af det nye år. Nej har han også sagt til madkoncepter i Nordhavnen og i Carlsberg Byen.

Brian Mikkelsen og miljø- og fødevareministeren Esben Lunde Larsen.

Samtidig er han i dialog med både Coop, Dansk Supermarked og Dagrofa, og særligt sidstnævnte med kæden Meny har Tommy Lund set sig lun på. Men en samarbejdsaftale skal overvejes nøje, for det kræver et konstant kundeflow, hvis de ferske fisk ikke skal gå til spilde. Det er der helt banalt ikke råd til for en – trods alt – lille spiller.

»Vi har ikke en stor pengekasse, så hvis det ikke kører tre måneder efter, at du er rykket ind et sted, så bliver du hysterisk,« siger Tommy Lund, som ikke vil ind et sted, hvor han ikke minimum kan omsætte for seks millioner kroner.

»Hvis man går den vej, skal man gå hele vejen,« siger han.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen