Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Topchef i Dansk Supermarked blæser til angreb: Flere butikker på vej

bank
Per Bank må konstatere, at det er så som så med væksten hos Dansk Supermarked. Foto:

Det bliver nye butikker herhjemme og i England, der skal drive væksten hos Dansk Supermarked, fastslår adm. direktør Per Bank, efter detailgiganten har afleveret et regnskab med beskeden vækst og skrumpet fortjeneste.

Det er vanligvis med beskedne vækstprocenter, at danske detailvirksomheder i disse år præsenterer deres regnskaber.

En benhård konkurrence og et mættet marked har efterladt supermarkederne med begrænsede muligheder for at sætte turbo på væksten, og det er nogenlunde i det lys, at Dansk Supermarkeds årsregnskab for 2015 skal læses.

Lidt tal først: På omsætningen er det noget nær status quo for supermarkedsgiganten, der i 2015 omsatte for 57,4 milliarder - en stigning på godt og vel 320 millioner sammenlignet med året før.

Per Bank

Selve fortjenesten er i mellemtiden skrumpet - fra 1,8 milliarder i 2014 til 1,7 milliarder i 2015 - ifølge Dansk Supermarked selv, fordi der skulle betales renter i forbindelse med Salling-fondenes opkøb af detailvirksomheden fra Maersk.

Dansk Supermarkeds adm. direktør, Per Bank, kalder resultatet for »godt« og fastslår samtidig, at der er ting, »der kan gøres bedre«.

»Men vores indtjeningsniveau er enestående i dansk retail, og det er der ingen herhjemme, der kommer i nærheden af,« siger Per Bank.

d viser tænder i netkampen.jpg

Det store spørgsmål synes indlysende at være, hvor Dansk Supermarked, der står bag Netto, Føtex og Bilka, helt præcist skal finde morgendagens vækstmarkeder, og her er svaret klart fra Per Bank.

»Jeg forventer ikke, at danskerne kommer til at bruge flere penge på fødevarer, så væksten skal komme fra nye butikker,« siger han.

Han peger samtidig på supermarkedgigantens store satsning i England som et område, hvor man forventeligt vil opleve en større vækst.

Dansk Supermarked

Allerede i indeværende år vil Dansk Supermarked investere to milliarder, hvoraf den ene er øremærket aktiviteterne på dansk jord. Planen er blandt andet at åbne flere Netto- og Føtex-butikker på dansk jord, ligesom man vil satse yderligere på e-handelsområdet.

Her har man hidtil afholdt sig fra at investere massivt i onlinehandlen med dagligvarer og har i stedet fokuseret på nonfood-afdelingen, og den strategi holder man fast i.

»Vi kan se, at lønsomheden hos folk, der arbejder med food online, er virkelig dårlig. Vi har en stor butiksnærhed, der indebærer, at du kan købe mælk på snart hvert gadehjørne, og der er Nettoer, der har åbent 24 timer i døgnet. Så er det svært at flytte dagligvarehandlen til nettet,« siger Per Bank.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen