Berlingske Business
07:52Novos fremtidshåb båret i guldstol frem mod markedet - aktionærer gør klar til fest

Topchef går i kødet på minister

11BUSPix1-H-gsted-151523.jpg
Peter Høgsted fra Coop mener, at fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) mangler format og har ført skinforhandlinger om et nyt dyrevelfærdsmærke. Foto: Sophia Juliane Lydolph

Coops topchef, Peter Høgsted, lægger ikke fingre imellem i sin kritik af fødevareministeren, som han mener mangler format i beslutningen om at lancere et dyrevelfærdsmærke uden om Coop.

»At føre skinforhandlinger med os og bag om ryggen på os at lancere det i Go’ Morgen Danmark. Hvor sølle kan det blive? Format over det er der i hvert fald ikke«.

I så ganske klare vendinger udtrykker Coops topchef, Peter Høgsted, sin mening om fødevareminister, Esben Lunde Larsen. I en blog på Berlingske Business’ hjemmeside business.dk sender topchefen en sønderlemmende kritik mod Esben Lund Larsen, efter at ministeren tirsdag som en del af landbrugspakken lancerede en ny mærkningsordning for svinevelfærd.

RB PLUS Gode initiativer skal være Coops fundament

Ordningen har været undervejs siden 2014, men Peter Høgsted og Esben Lunde Larsen er aldrig blevet enige om grundlaget for ordningen, og da ministeren tirsdag valgte at lancere mærkningsordningen, var Peter Høgsted ikke informeret.

»Vi har været inde i et forløb, hvor vi har sagt, vi godt vil være med til at lave et mærke, og så offentliggør han det i dag uden at fortælle, at der ikke er dialog længere. Det er der ikke format over,« siger Peter Høgsted tydeligt indigneret.

»Hvis man skal være minister, skal man også være minister for dem, man er uenig med. Så kan man ikke sidde og lave lokums­aftaler,« tilføjer han med henvisning til, at ordningen ifølge Høgsted er til fordel for Danish Crown og Coops ærkerival, Dansk Supermarked.

RB Plus Ny bølge af økologer skal dække varemangel

Esben Lunde Larsen ønskede tirsdag ikke at kommentere sagen, men i en mail til Berlingske udtaler Poul Ottesen, som er tovholder på projektet i Fødevarestyrelsen, at der er »afholdt et fælles møde med alle interessenter samt tre bilaterale møder med Coop«, efter at arbejdet med dyrevelfærdsmærket er blevet genaktiveret i 2016 som en del af landbrugspakken.

»Coop har i den forbindelse fremlagt forslag, der afviger fra Fødevarestyrelsens oplæg og synspunkterne hos de øvrige interessenter. Trods bestræbelser på at skabe konsensus og kompromis har Coop haft det synspunkt, at de øvrige interessenter skulle acceptere Coops forslag, men ikke selv udvise fleksibilitet. Derfor var det ikke muligt at skabe enighed,« oplyser Poul Ottosen.

I mailen fra Fødevarestyrelsen står der desuden, at det har været af klar opfattelse, at »Coop i første faser af forløbet ikke har været interesseret i – og heller ikke ønskede – at bidrage til overvejelser om konkrete kriterier for et dyrevelfærdsmærke.«

Coop

Uambitiøst forslag fra regeringen

Coop, som i 2015 omsatte for 45 millarder kroner, har med Peter Høgsteds »madmanifest« det seneste par år forsøgt at sætte danskernes madvaner på dagsordenen. Blandt andet har Coop lanceret flere økologiske madvarer i koncernens kæder, Irma, Dagli’Brugsen, SuperBrugsen, Kvickly og Fakta. Med en ambition om at få danskerne til at spise sundere mener Peter Høgsted, at regeringens forslag er for uambitiøst.

»En af vores roller er, at vi skal tænke på vores forbrugere. Nu bliver de snydt. Derfor råber vi højt,« forklarer Peter Høgsted.

Han mener, forslaget heller ikke er ambitiøst nok i forhold til dyrevelfærd. Han henviser til, at organisationer som Forbrugerrådet Tænk, Dyrenes Beskyttelse og Økologisk Landsforening er imod mærket.

»Alle de seriøse foreninger er imod det her mærke, og så vælger han (ministeren, red.) at lave en mærkningsordning med dyreorganisationer som kattens værn og delfiners venner – og så i øvrigt Dansk Supermarked,« siger Peter Høgsted.

Peter Høgsted

Ifølge professor i ledelse ved Aalborg Universitet Anders Drejer sker det »relativt sjældent«, at topchefer kritiserer politikere for deres beslutninger. Også for sjældent, mener professoren, som synes, flere erhvervsledere skal ytre sig offentligt og blande sig i den politiske debat.

»Jeg har i flere år efterlyst den form for holdningstilkendegivelser fra topchefer. Lige præcis det her er en temmelig vigtig sag, som betyder meget for Coop,« siger Anders Drejer.

Men det er ikke uden risiko at topchefer går til angreb på en minister.

»Hvis fødevareministeren hedder det samme efter næste valg, risikerer Peter Høgsted at have i hvert fald seks år i ødemarken. Han risikerer en masse, men man må gå ud fra, det er en kalkuleret risiko,« siger Anders Drejer.

supermarkeder

Coop lancerer i stedet selv et mærke, som adskiller sig fra regeringens forslag ved at omfatte forarbejdet kød som for eksempel pålæg. På en til anledningen oprettet hjemmeside informerer Coop i øvrigt om, hvorfor koncernen står uden for regeringens ordning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen