Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Tøjbranchen ser sort på Black Friday

Harboe laursen
Ifølge indehaveren af STRØM Karina Harboe Laursen er Black Friday en trist tendens Foto:

Efter at Berlingske Business i dag kunne fortælle, at flere butikker vælger Black Friday fra, er der kommet flere meldinger om butikker, der siger nej tak til den sorte fredag.

I protest mod køb-køb-køb-kulturen vælger flere fysiske butikker og netbutikker at boykotte Black Friday.

Modebutikken STRØM i Hellerup vælger at forvandle den sorte fredag til en grøn fredag. Det gør de ved, at 20 pct. af omsætning på fredag går til WWF Verdensnaturfonden. Men der er ingen varer, som får et tilbudsskilt på. Ifølge indehaveren af STRØM Karina Harboe Laursen er Black Friday en trist tendens, der ødelægger detailbranchen og miljøet med tilbudsræs og overforbrug.

»Vi er naturligvis glade for at kunne gøre en lille forskel og så håber vi, i al beskedenhed, at dette vil være med til at sætte nogle tanker i gang hos både forbrugeren og i branchen. Ønskescenariet for os, er at flere butikker følger trop med "Green Friday" næste år og boykotter "Black Friday",« skriver Karina Harboe Laursen i en meddelelse til Berlingske Business.

Mads Nørgaard

Det bæredygtige brand Rope Of Dope skriver ligeledes i en mail til Berlingske Business, at de vælger at lukke deres netbutik på fredag. Og de danske modebrands Wood Wood, Ganni og NN07 vælger heller ikke at producere de store prisskilte med høje procenter. I stedet inviterer NN07 på noget lækkert at drikke og smørrebrød i butikken på Gammel Mønt.

Artiklen fortsætter under billedet
black
Butikker på Strøget i København gør klar til udsalget torsdag d. 27 december 2007. Foto : Jens Nørgaard Larsen

Nu er det nok med tilbud

Men hvorfor er det lige i tøjbranchen, der i højere grad siger nej tak til den sorte fredag? Svaret skal bl.a. findes i finanskrisen mørke kammer.

»En af grundene er, tøjbranchen er en af de brancher, der har haft det sværest ved at komme ovenop efter fianskrisen,« forklarer direktør i Dansk Detail, Jens Birkeholm.

pix-Sort fredag

Men en anden begrundelse er, at man i tøjbranchen allerede har mange store og små udsalg. Man er simpelthen mættet af alle de tilbud og gule skilte, butiksgaderne hele tiden er klistret med.

»Tidligere havde man kun to store udsalg, men i dag er der mange butikker, som hele tiden får nye varer, og bliver de ikke solgt ryger de på små udsalg løbende. Derfor reagerer tøjbranchen nu og siger, vi kan ikke blive ved med at sælge varer til nedsatte priser,« siger Jens Birkeholm.

Black Friday i Herlev

Black Friday i Aarhus

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen