Berlingske Business

Tobaksfabrikant mister millioner på snus

pix-snus
Der er lagt et to cifret millionbeløb i en ny fabrik, der skal fremstille snus, lidt uden for Assens Foto:

Tobaksfabrikanten Georg Gundersen vil stadig producere røgfri tobak - også selv om der på tre år har været millionunderskud.

Det er fem år siden, at den familieejede tobaksfabrik Orlik Tobacco blev solgt til Scandinavian Tobacco Group. Betingelsen for et salg var, at virksomheden kunne fortsætte med at producere røgfri tobak - deres nye store satsning.

I 2011 gik produktionen af snus i små portionspakker i gang. Men der er ikke tikket millioner ind på kontoen, de er røget den anden vej. På tre år har den fynske virksomhed et samlet underskud på 30 mio. kr. Men Georg Gundersen har tålmodighed.

»Vi har en ambitiøs vækstplan for 2013, og den følger vi meget godt. Lige nu handler det om at bygge vores navn op, og det er ikke usædvanligt, at den slags tager noget tid og koster penge,« siger han til Børsen.

Underskuddet skræmmer ikke tobaksmilliardæren Georg Gundersen nok til at droppe produktionen. Han ser stadig snus som en del af den historiske udvikling inden for tobak.

»Tobaksmarkedet har altid været under forandring. I 1800-tallet røg man cigarer, 1900-tallet var cigaretternes århundrede, og nu er tiden kommet til den røgfri tobak,« forklarer han til Børsen.

Georg Gundersen er 64 år. Hans søn Alex Gundersen står til at overtage familiefirmaet i Assens og har allerede indtaget direktørposten for snusselskabet. Selvom Georg Gundersen tror på, at snusfabrikken er det, der skal satses på, så ved han, at der ikke er noget, der er sikkert.

»Om en generation vil det vise sig, om vi valgte forkert, da vi skiftede til røgfri tobak«, siger han til Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen