Berlingske Business

Tivoli vil forøge den vejruafhængige del af forretningen

I årets første ni måneder har 9 pct. færre gæster lagt vejen forbi Tivoli end året før, og det skyldes ifølge Andreas Morthorst, finansdirektør i Tivoli, en regnfuld sommersæson.

Finansdirektøren siger dog til Ritzau Finans, at Tivoli arbejder på at blive mere vejruafhængige i fremtiden.

- Tivoli Hjørnet giver os en forretning, som er mindre vejrafhængig, fordi folk kan komme ind fra gaden og handle i vores Food Hall eller restauranterne. Herudover øger vi kapaciteten på vores hotel, Nimb.

- Vi forøger derved den del af vores forretning, som er vejruafhængig. Så det er helt klart, at vi næste år står styrket, i forhold til at være mere uafhængige af vejret, siger Andreas Morthorst.

Gæstetallet er i perioden faldet til 2.761.000 fra 3.040.000 året før.

Ifølge finansdirektøren vil en del af forretningen dog til dels vil være vejrafhængig, da Tivoli er en udendørs forlystelsespark.

- Hvis man kigger på Himmelskibet, kan den ikke benyttes, hvis det blæser rigtig meget, så der vil altid været noget, som er vejrafhængigt, men vi kigger på, hvad vi kan gøre, siger Andreas Morthorst.

Tivoli, der mandag aften aflagde regnskab for årets første tre kvartaler, har i perioden haft en omsætning på 841,7 mio. kr., hvilket er et fald på 2 pct. i forhold til samme periode året før.

Resultatet efter skat faldt i perioden 7 pct. til 24,2 mio. kr. fra 26,1 mio. kr. i perioden sidste år, men Andreas Morthorts er tilfreds med, at Tivoli er blevet mindre vejrafhængige.

- Kigger man samlet på de første tre kvartaler, er vi 2 pct. bagud på omsætningen, og med vejret in mente så vurderer vi, at resultatet viser, at vi er lykkedes med vores strategi om at blive mindre vejrafhængige.

- For det første har turismen hjulpet os i tredje kvartal, fordi de mange turister er mere vejruafhængige. Mange kommer til København for et par dage, og de skal opleve Tivoli, derfor kommer de uanset hvad.

- For det andet har vi en række aktiviteter som vores forestillinger i salene, hvor folk også kommer uanset hvad, samt vores hotel og restauranter, hvor vi også har en mindre vejruafhængig forretning. De skal i fokus, og det synes vi i høj grad, vi er lykkedes med, siger Andreas Morthorst.

Tivoli-aktien handles tirsdag uændret i 554 kr., efter at den mandag steg med 1,5 pct.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen