Berlingske Business

Tivoli shanghajer Disneys krydstogt-turister

disney
Tivoli vil begynde at arrangere ophold for krydstogtgæster i København. Første kunde bliver Disney Cruises, hvor deltagerne får lov at følge i Walt Disneys fodspor Foto:

Ved at agere arrangør for krydstogtturister på dansk grund vil Tivoli have en bid af den attraktive krydstogtkage. Første gæst bliver det kræsne rederi Disney Cruises, hvor passagerne får mulighed for at gå i tegnefilmskaberens københavnske fodspor.

Tivoli-Garden befandt sig fredag formiddag et stykke fra de vante rammer i den københavnske forlystelsespark. Ved Nordhavnens Oceankaj bød de med musik og morgensol velkommen til passagerer og besætning på dagens anløbne krydstogtskib fra Disney Cruise. Og med tilbud om turpas og en guidet VIP-tur i Tivoli, stod garden klar til godmodigt at kapre krydstogtgæsterne fra Mickey Mouse og Co.

Velkomstkomiteen er første levende bevis på en strategisk satsning fra Tivoli, som har ligget klar siden 2010. Underholdningsvirksomheden, som tæller både have og hotel, vil ikke længere kun være udflugtsmål for de velhavende krydstogtturister. De vil nu også selv arrangere andre dele af gæsternes ophold i den danske hovedstad ved at agere såkaldt DMC, Destination Management Company.

i Walt Disneys fodspor

»Vi har længe været engageret i krydstogtnetværket i København, som har haft en rigtig god udvikling de senere år. For at få mere ud af gæsterne, er det også vigtigt, at vi udvikler og tilpasser Tivolis produkter til dem. Og det tester vi nu sammen med Disney, som vi har et særligt bånd med,« siger Tivolis kommercielle direktør, Elisabeth Milton Hemmingsen.

Tivoli åbner for julesæsonen Jul i Tivoli

Hermed henviser hun til det kuriosum, at Walt Disney flere gange besøgte Tivoli for at aflure hemmeligheden bag havens særlige ånd og tage den med til sit eget Disneyland i Californien. Dagens Disney-turister får derfor mulighed for at gå i tegnefilmikonets københavnske fodspor, anført af Tivoli-Gardens mangeårige leder, Sven Hansen Heidelberg, som selv mødte Disney ved hans besøg i 1964.

Fra skib til by

Elisabeth Milton Hemmingen forklarer, at særlige oplevelser er centrum for de mange krydstogtgæster, som hvert år lægger til kaj i København og andre nordeuropæiske byer. Det gælder nemlig først og fremmest om at give passagererne lyst til at gå fra skibet og ind i byen.

Derfor har Tivoli ved Disney Cruises anløb allieret sig med partnere i form af sightseeingfirmaet Strömma Danmark samt en række hoteller. Og Elisabeth Milton Hemmingsen mener ikke, at Tivoli med det nye forretningsområde hugger andres profit, men at alle parter i storbyens forretningsliv har gavn af flere besøgende.

»Når hele kagen vokser, skal alle nok få en god bid af den. Potentialet ligger i den totale krydstogtvækst, og vi skal sikre, at vi har produkter, som passer til det segment,« siger hun.

Pics-Tivoli

Selv om krydstogtmarkedet er attraktivt, er antallet af skibe, der gæster danske havne ellers faldet de seneste år. Friske tal fra Danmarks Statistik viser, at 339 krydstogtskibe med samlet 360.000 turister om bord gæstede Danmark i 2014. Et fald på 17,3 pct. skibe og 35,9 pct. passagerer i forhold til 2013 og samtidig det laveste antal siden 2010.

29BUSkrydstogtskib.jpg

En stor del af skibene lægger dog stadig til i København, og i 2015 anløber 276 cruisere alene i hovedstaden. Det estimeres, at 10 pct. af gæsterne herfra besøger Tivoli, som allerede tilbyder produkter til dem alle i samarbejde med andre DMC'er i København og Hovedstaden.

Internationalt brand

Hvorvidt Tivoli ligesom med Disney Cruise direkte målretter sin egen virksomhed mod nogle af de mange andre krydstogter, vil blive afgjort efter det nuværende fokus på det kræsne amerikanske rederi, der normalt aldrig lægger til samme havn to år i træk.

Selv kalder Tivoli samarbejdet med Disney Cruises for en milepæl i strategien om at blive et internationalt oplevelsesbrand. Med tiden skal man ikke nødvendigvis kun tænke København og Danmark, når man hører navnet på den danske oplevelsespark.

30BUSnavne-Nikolaj-Koppel.jpg

»Får vi det helt ud, så vi også har et Tivoli-brand i USA eller Kina, jamen så er vi nået rigtig langt. Derfor er en milepæl som den her vigtig for os,« siger Elisabeth Milton Hemmingsen.

I alt syv gange vil Disney Cruises lægge til i København henover sommeren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen