Berlingske Business

Tivoli satser på forretningen udenfor åbningstiden

Tivoli - 20170129122323363_org
Nu bliver det muligt at blive undervist i Tivolis servicefilosofi. (arkivfoto) Free/Henrik Petit/ekko

Tivoli udvider - ikke kun med forlystelser men også med andre aktiviteter for at styrke forretningen.

København. Ånden i den gamle have i København, Tivoli, er helt specielt. Ikke nok med, at der dufter af popcorn og candyfloss, at der er latter i luften, og at gæsterne har udset sig en speciel oplevelse - Tivolis personale er en del af den oplevelse, man får med sig ved et besøg i forlystelseshaven.

Og det er den Tivoli-ånd, som virksomheden nu vil undervise andre i. Det sker det nye Tivoli Akademi, hvor de første 1500 elever fra Københavns Kommune snart sætter sig sig på skolebænken for at få undervisning i den form for service, som man yder i Tivoli.

De seneste fire år har Tivoli arbejdet med en nordisk servicefilosofi, hvor man arbejder med et nyt personligt servicegreb. Der arbejdes ikke med konkrete manualer og faste formuleringer.

- Fundamentet er, at der er tillid og tiltro til, at medarbejdere og kolleger selv finder frem til de rette løsninger. Hvordan kursisterne kommer frem til det, er blandt de værktøjer der fokuseres på i de kurser, der nu bliver udbudt, oplyser Tivoli om akademiets undervisning.

- Der arbejdes blandt andet med et begreb som "3-meter-reglen", hvor medarbejdere, høj som lav, skal agere direktør i en radius af tre meter i Haven. Der er specifikt sat fokus på fire konkrete situationer; værtskab over for gæsten, løs gæstens problemer, hold Haven ren og vær den bedste kollega. Hvordan opgaven løses er op til den enkelt, lyder et af Tivolis koncepter.

Tivoli Akademiet samarbejder med Roskilde Universitet, RUC, og organisationen NICE (New Innovative Customer Experience), som i Danmark arbejder med serviceinnovation indenfor turisme. De fælles erfaringer som er blevet høstet i dette samarbejde er en del af akademiet, som nu bliver udbudt til private såvel som offentlige myndigheder.

Akademiet har indtil nu over 90 kursusdage afsat i kalendere, og de er fordelt på offentlige og private virksomheder. Tivoli oplyser ikke, hvad man forventer at tjene på det nye forretningsområde.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen