Berlingske Business

Tiger-milliardær: Begyndelsen på et nyt eventyr

17BUSAbsalons-kirke.jpg
Absalons Kirke åbner i næste måned dørene som Absalon Folkehus. Foto: Søren Bidstrup

Familien Lajboschitz tjente over en milliard kroner på Tiger, som de byggede op fra ingenting. Nu har familien trukket sig ud af driften i Tiger og i stedet kastet sig over et nyt projekt: Et folkehus i en gammel kirke på Vesterbro.

»Det kan være, at det her er starten på et nyt eventyr.«

Lennart Lajboschitz taler om Absalons Kirke på Vesterbro i København, som han købte for godt ti millioner kroner sidste år. Med familiens exit fra den daglige drift i Tiger bliver alle kræfter brugt på Absalon, som i første omgang skal fungere som et folkehus.

»Vi koncentrerer os lige nu om at få Absalon op at køre, og vi er sikre på, der også kommer nogle andre projekter ude i fremtiden,« siger Lennart Lajboschitz.

Lennart og Sus Lajboschitz grundlagde Tiger i 1995, men allerede i 1988 åbnede de deres første butik på Islands Brygge i København. Sammen har de skabt en forretning baseret på idéen om at sælge skæve, sjove og ikke mindst billige produkter. Forretningen blev en kæmpe succes, og i 2012 solgte familien 70 procent af virksomheden til kapitalfonden EQT i en handel, som ifølge Berlingske Business’ kilder gjorde familien 1,5 milliarder kroner rigere.

17BUSLennart-Lajboschitz-op.jpg

Lennart Lajboschitz har dog ikke tænkt sig at forære pengene væk til velgørenhed, og han understreger, at projekt Absalon ikke er et velgørenhedsprojekt.

»Vi vil skabe et folkehus, som giver stor værdi for mennesker, men som samtidig er bæredygtigt,« siger han og fortsætter:

»Hvis vi ikke gjorde det bæredygtigt, var vi bare nogle rige mennesker, som gav noget ud – det ville være filantropi. Det er vi ikke interesserede i. Vi er interesserede i på sigt at gøre det bæredygtigt, så det kan være et eksempel for andre mennesker, der vil skabe noget, som har en stor betydning for andre mennesker og samtidig kan løbe rundt.«

Lennart Lajboschitz mener, at det er nødvendigt at prøve ting af for at være innovativ og nyskabende. Derfor startede han også blandt andet et pladeselskab og en spilbar i Tiger, ligesom han udgav bøger og sam­arbejdede med forskellige kultur­institutioner. Ifølge Lajboschitz er det nemlig undergrunds­projekterne, der en dag viser sig som big business. Det er nye ideer og projekter, der er fundamentet for fremtiden.

»Det handler om at være antropologisk og udforske og observere. På den måde opstår nye tanker og nye idéer, og så kan man skabe forandring,« siger Lennart Lajboschitz og tilføjer, at det handler om at turde fejle.

Folkehuset Absalon åbner dørene til august, og gæsterne kan blandt andet forvente koncerter, bordtennisspil, billige måltider og meget andet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen