Berlingske Business

Tiger-direktør: Japan bliver et Top 5-land for os

pix - tiger - biz
Japanerne stod i kø, da Tiger-butikken i Osaka åbnede. TV og radio dækkede åbningen, og et blad skriver om Tigers varer, så begejstrede kunder kan læse med. Snart åbner en butik i Tokyo, og flere følger efter, lover direktøren.

De japanske Tiger-kunder er så ellevilde med konceptet, at landet bliver et af de fem vigtigste for den danske Tiger-koncern i løbet af et par år.

Med en populær Tiger-butik i den japanske by Osaka og en ny på vej i Tokyo, er forventningerne til Tigers japanske forretningseventyr store. Ifølge koncernens nye adm. Christian Mariager bliver Japan et af de vigtigste lande inden for et par år:

»Vi har grund til at tro, at Japan bliver et af de største markeder for os. Der er god chance for, at Japan bliver et top 5-land for os,« siger han til Berlingske Business.

Tiger-butikken i Osaka har 15.000 kunder om ugen, og de lægger hver især 160 kroner i snit pr. besøg. Siden åbningen sidste år har trafikken været høj og stabil, og det får den nye direktør til at tro på forretningsmulighederne i landet. Næste skridt er en butik i Tokyo, og herefter er planen at åbne endnu flere. Præcis hvor mange det bliver, vil Christian Mariager dog ikke spå om.

»Vi vil gerne vokse, så meget vi kan. Vi tjekker hele tiden vores vækstrater, og når man har ekstra kapacitet, så går man videre,« siger direktøren, der kommer fra den anerkendte konsulentvirksomhed McKinsey, hvor han har været i 24 år, heraf fire år i Japan.

Design, ikke discount

Mens vi herhjemme rider på en discountbølge, afviser Christian Mariager, at det er samme tendens, der slår igennem for japanerne:

»For japanerne er Tiger et designkoncept, ikke discountkoncept. Vi giver heller aldrig nedslag eller taler om pris. Japanerne synes, at det er dejligt, at varerne er prissat, så de kan købe dem - men det er et designkoncept,« fastholder direktøren om de talrige og farverige boligartikler og lignende, som Tiger-butikkerne er kendt for, og som favner alt fra hoppebolde til tekander over toiletbørster til gavepapir.

Tiger har indgået et partnerskab med japanske Sazaby League, der skal udrulle og drive Tiger-butikkerne i Japan, og som er kendt for at være makkere med amerikanske Starbucks. Sazaby League kender den særlige japanske mentalitet og har stor erfaring på markedet, og det er en af årsagerne til, at Christian Mariager glæder sig over makkerskabet.

»Det er en drømmepartner«, siger direktøren om aftalen, som han dog ikke vil fortælle om i detaljer.

Langt de fleste steder, hvor Tiger opererer - i 20 lande og regioner - har koncernen Zebra A/S joint ventures med lokale partnere med et ligeligt partnerskab. nogenlunde lige sådan er makkerskabet med Sazaby League skruet sammen, hvor de japanske butikker med sine 600 kvadratmeter bliver lige så store som de allerstørste Tiger-forretninger i Europa. Til sammenligning kan de europæiske Tiger-butikker være ned til 200 kvadratmeter store.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen