Berlingske Business

Tiger-butikkerne indtager New York

Pix-NYC
Overskrift
Tiger er klar til at åbne i New York, hvor den danske forretning tager plads i området omkring Union Square. Foto:
 

Den afgående administrerende direktør for selskabet bag Tiger sætter punktum for sin tid i den fremadstormende detailvirksomhed med at præsentere New York som næste lokation. Ny mand i spidsen for Tiger er Xavier Vidal, som kommer fra The Body Shop.

Først tog Tiger det meste af Europa med storm, og nu er turen kommet til Manhattan.

Sidst på foråret åbner Tiger sin første butik i USA, og det bliver New York, der skal lægge grund til den danske detailvirksomhed. Ifølge Tigers afgående administrerende direktør, Christian Mariager, er Tiger-konceptet klar til at bliver rullet ud i USA, og første butik kommer til at åbne i området omkring Union Square på Manhattan.

Pix-Tiger

Tiger meddelte mandag formiddag, at Zebra, som er selskabet bag Tiger, får ny administrerende direktør. Dermed sætter Christian Mariager punktum for sin tid i Tiger ved at tage det første skridt ind på det attraktive amerikanske marked.

»Vi er opportunistiske og har som model at teste et nyt marked ved at åbne en ny butik, se hvordan det går og i det her tilfælde hvordan amerikanerne tager imod konceptet - og så justere sortimentet hen af vejen,« siger Christian Mariager, som selv har boet 12 år i New York, mens han arbejdede for konsulentfirmaet McKinsey.

Udover Japan har Tiger hidtil kun slået sig ned på europæiske markeder, og det er også fortsat der, det største fokus ligger.

Pix-Tiger

Selvom direktørskiftet i Tiger umiddelbart kommer pludseligt, har det ifølge Christian Mariager forløbet udramatisk. Han har hele tiden vidst, at tiden i Tiger var begrænset til to-tre år.

»Det hele bliver gjort helt professionelt, og jeg bliver ved med at være involveret de næste to en halv måned. Jeg når en alder nu, hvor mange forfølger en fuldtidskarriere som bestyrelsesmedlem, og det vil jeg også gerne,« siger han.

Christian Mariager tiltrådte som administrerende direktør for Tiger for små to år siden, efter at kapitalfonden EQT havde overtaget 70 procent af Zebra fra stifter Lennart Lajboschitz. Sidste år alene åbnede Tiger 124 nye butikker og gik ind i fem nye lande. Og det har været et par hæsblæsende år, Christian Mariager har haft med Tiger.

»Det har været super spændende. Det er ligesom at bygge en flyvemaskine, mens man flyver, hvor man både holder væksten og opbygger organisationen. Det har fyldt rigtig meget, men det er fint, det havde jeg regnet med,« siger han og tilføjer, at det har været »som at være på en mission.«

Ved udgangen af 2014 havde Tiger i alt 411 butikker i 25 lande, blandt andet har Tiger haft stor succes i Japan, og nu er der altså en ny mand ved roret i form af Xavier Vidal. Han kommer fra en stilling som administrerende direktør for EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) i The Body Shop og er ifølge formand for Zebra, Ole Andersen, den rette mand til at føre Tiger videre.

tiger

»Hans internationale erfaring betyder selvfølgelig noget. Tiger fortsætter de seneste års ekspansion, salgsvækst og sideløbende styrkelse af organisationen,« siger Ole Andersen, som takker Christian Mariager for samarbejdet de seneste par år.

Xavier Vidal var klar til at tage over i Tiger meget hurtigt, efter han fik tilbuddet, hvilket er forklaringen på, at skiftet skete relativt pludseligt. Ole Andersen og Christian Mariager indledte således allerede i efteråret dialogen om et chefskifte.

Selvom 411 Tiger-butikker lyder af mange, er der stadig rigelig plads til ekspansion, vurderer Christian Mariager. Så der er nok at tage sig af for den nye topchef.

»Vi har stadig ikke åbnet en butik, hvor konceptet ikke er blevet godt modtaget. Potentialet er der. Det er et spørgsmål om at fortsætte rejsen og få sat mere og mere struktur på det. Potentialet er virkelig stort. Vi taler mange gange større end det, virksomheden er i dag,« siger han.

pix-Dansk Tiger bider sig fast på det britiske marked

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen