Berlingske Business

Tidligere privilegerede kroer må igen bruge kongekrone i logo

Bertel Haarder
De gamle kroer er kulturarv og skal nu have lov til at benytte kronen i deres logo igen, mener kulturminister. Foto:

De gamle kroer er kulturarv og skal nu have lov til at benytte kronen i deres logo igen, mener kulturminister.

Flere kroejere kan ånde lettet op, for snart må de igen benytte kongekronen som en del af deres logo.

Kulturminister Bertel Haarder har fremsat et lovforslag i Folketinget, som gør det muligt for kroer, foreninger og virksomheder at anvende kongekronen på en række betingelser.

Det skriver Kulturministeriet i en pressemeddelelse.

Tidligere har kongeligt privilegerede kroejere haft tradition for at anvende kongekronen som symbol på den privilegerede status, men det har hidtil været ulovligt.

Nu skal de gamle kroer have lov til at bruge den lukkede kongekroen igen, for de er kulturarv, lyder det fra kulturminister Bertel Haarder.

 Michelin

»Jeg er glad for nu at præsentere et lovforslag for Folketinget, som giver de tidligere privilegerede landevejskroer mulighed for at fortsætte en gammel tradition for at bruge kongekronen som symbol.«

»De gamle kroer er jo ligefrem blevet en del af vores kulturarv,« siger kulturministeren i pressemeddelelsen.

Det nye lovforslag lægger op til, at disse grupper af kroer, foreninger og virksomheder kan ansøge om at kunne anvende kongekronen.

Michelin

En lov fra 1912 afskaffede de kongeligt privilegerede kroer, og i løbet af 1920'erne og 1930'erne blev brugen af kongekronen som symbol reguleret.

I dag må den lukkede kongekrone kun må bruges af kongehuset og statens institutioner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen