Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Ti kunder står bag millioner af bud på Lauritz.com

Fredag - Laurtiz.com
Overskrift
Almindelige forbrugere er oppe mod ekstremt aktive budgivere på Nordens største auktionshus, Lauritz.com. Fredag kom det frem, at en omfattende dataanalyse lavet af Berlingske viser, at én kunde har budt på 80.000 varer på 13 år. Berlingske har forelagde tallene for Lauritz.coms administrerende direktør, Mette Rode Sundstrøm, og hun erkendte umiddelbart blot, at »det lød mærkeligt.«
 

Almindelige forbrugere er oppe mod ekstremt aktive budgivere på Nordens største auktionshus, Lauritz.com. Omfattende dataanalyse viser, at én kunde har budt på 80.000 varer på 13 år.

Er du bruger af netauktionssiden ­Lauritz.com, og handler du som mange andre, deltager du i omkring tre auktioner i alt. Og deltager du i tre auktioner, så ender du en fjerdedel af gangene med at få den vare, du byder på.

Men et lille antal kunder på Lauritz.com har en helt anden adfærd.

De ti mest aktive kunder på Lauritz.com deltager i cirka ti procent af alle auktioner på auktionssiden, hvilket svarer til cirka 370.000 auktioner. Ser man på den mest aktive kunde, har vedkommende deltaget i over 80.000 auktioner og budt over 800.000 gange siden 2003, hvilket gennemsnitligt svarer til 17 auktioner om dagen.

09BUSINESS-172924.jpg

Berlingske Research har på baggrund af ­offentligt tilgængelige data på Lauritz.coms hjemmeside analyseret forbrugeradfærden på Danmarks suverænt største auktionsside. Det sker i kølvandet af henvendelser fra læsere, som undrer sig over en usædvanlig budadfærd på Lauritz.com.

Data viser, at de mest aktive brugere på ­Lauritz.com har en helt ekstrem adfærd sammenlignet med størstedelen af brugerne på auktionssiden. Berlingske har forelagt tallene for Lauritz.coms administrerende direktør, Mette Rode Sundstrøm, og hun erkender umiddelbart, at »det lyder mærkeligt.«

»Der er næppe nogen, der vil købe 80.000 varer. Det må vi undersøge, hvad er. Det lyder mærkeligt,« siger Mette Rode Sundstrøm.

lauritz/kongskov1

Dagen efter interviewet på Lauritz.coms hovedkontor i Herlev modtog Berlingske en mail fra Mette Rode Sundstrøm.

Den administrerende direktør skriver, at hun nu har undersøgt, hvem kunderne er. Hun forklarer, at de ti ekstremt aktive kunder er kunder, som Lauritz.com »kender indgående både centralt og decentralt i koncernen«. Kunderne har, skriver Mette Rode Sundstrøm, ­løbende kontakt med auktionshusets filialer og finansafdelingen på hovedkontoret.

»Det er også forklaringen på, at disse kunder ikke via vores algoritmer og alarmlister er blevet lukket,« siger Mette Rode Sundstrøm med henvisning til, at hun er klar til at udelukker kunder, som måtte handler »i ond tro« på Lauritz.com.

Ifølge direktøren har top ti-kunderne godt nok en »usædvanlig høj aktivitet«, men hun forklarer, at specielt professionelle købere byder på mange varer.

»Det er kunder, der har budt på et stort antal varer med mange bud. Disse kunder udviser ikke en typisk kundeadfærd, men heller ikke en forkert kundeadfærd,« skriver Mette Rode Sundstrøm og uddyber:

»Med så mange bud på så mange varer med en tilfredsstillende andel køb, er man en stor og god kunde. Lauritz.com har en række ­superkunder, der byder meget og også vinder mange auktioner. Det er vi glade for.«

Onsdag - Lauritz.com

Men nogle af de ekstremt aktive kunder ender sjældent med hammerslag, viser Berlingskes data. Mens den mest aktive kunde afgiver sidste bud i 8,9 procent af auktionerne og dermed køber varen, ender den næstmest handlende kunde med sidste bud i 0,8 procent af auktionerne, og den fjerdemest aktive kunde får kun varen i 0,3 procent af auktionerne, som den kunde byder på.

Berlingske har spurgt Mette Rode Sundstrøm, om 0,3 procent og 0,8 procent er en tilfredsstillende andel køb. Men den administrerende direktør siger, at der ifølge Lauritz.coms interne tal er tale om en købsprocent på ti procent, og det er ifølge Mette Rode Sundstrøm inden for skiven af, hvad der er »tilfredsstillende«.

Omfanget af bud på auktioner er ikke ligegyldig for den endelige pris – eller hammerslaget – en auktionsvare går for.

Ifølge Troels Bjerre Lund, adjunkt i teoretisk datalogi på IT Universitetet, er der en klar sammenhæng mellem omfanget af bud og prisen. Jo flere bud, des højere er prisen, kunden kommer til at betale.

»Alene det, at man ser mange bud på den vare, man byder på, gør, at man tror, varen er mere værd, end man troede, da man startede,« siger Troels Bjerre Lund, som blandt andet forsker i spilteori, herunder auktionsteori.

Berlingske Business har ikke adgang til at se, hvem der står bag kundenumrene, og Lauritz.com ønsker ikke at oplyse navnene. Men ifølge Mette Rode Sundstrøm er det »gode« kunder.

Det er kun knap tre måneder siden, at ­ ­Lauritz.com med hiv og sving blev børsnoteret i et noget uskønt forløb. I første omgang måtte selskabet helt usædvanligt udskyde børsintroduktionen på grund af manglende interesse fra investorer, hvilket fik både investorer, eksperter og erhvervspressen til at kritisere ­Lauritz.com for at være uprofessionelle.

I tiden frem mod børsnoteringen er Lauritz.com vokset ekstremt hurtigt, bl.a. gennem opkøb af andre auktionshuse.

Sideløbende har selskabet været igennem en lang række negative sager, bl.a. har handel med kopivarer fra Lauritz.coms auktionshus i Aarhus, falske Eames-stole, produkter fra Ilva og falsk italiensk vin ramt Nordens største auktionshus.

Første regnskab efter børsnoteringen faldt i august, og tallene viser et drastisk fald i omsætningen på auktioner, som i 2016s første seks måneder faldt med 11,6 procent sammenlignet med 2015. I det første halve år af 2016 omsatte Lauritz.com for 521,8 millioner kroner, mens man i samme periode i 2015 landede på en omsætning på 590,2 millioner kroner.

Resultatet ender på 8,4 millioner for 2016s andet kvartal, hvor man på samme tidspunkt sidste år havde et underskud på 1,5 millioner kroner.

Lauritz.com er stiftet i 1999 af Bengt Sundstrøm, som er gift med administrerende direktør Mette Rode Sundstrøm.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen