Berlingske Business

Tesco tager kæmpe nedskrivning på 73 mia. kr.

BRITAIN ECONOMY TESCO
Den britiske detailgigant Tesco slutter regnskabsåret af med en grim nedskrivning. Foto:

Den britiske detailgigant Tesco slutter regnskabsåret af med en grim nedskrivning.

Hele 7 mia. pund, eller 73 mia. kr., nedskriver Tesco med onsdag i forbindelse med sine foreløbige resultater for 2014/15.

- Det har været et meget svært år for Tesco. Resultaterne, vi offentliggør i dag, afspejler en forværring i markedet og, væsentligere, en forringelse i vores konkurrenceevne i de senere år, udtaler Tesco-chef Dave Lewis i regnskabet.

FILE BRITAIN ECONOMY TESCO

- Vi har set de realiteter i øjnene, forsøgt at trække en streg i sandet i forhold til fortiden, og vi er begyndt at bygge op igen. Vi har allerede set opmuntrende tegn fra det, vi har gjort hidtil, fortsætter han.

En portion på 4,7 mia. pund af nedskrivningerne drejer sig om anlægsaktiver, hvilket ifølge Tesco skyldes udfordrende forhold i branchen og faldende overskud.

Derudover nedskrives der 0,6 mia. pund i Kina, et lignende beløb relateret til varebeholdninger, og godt 0,4 mia. pund i forbindelse med restruktureringer.

Tescos underliggende drift gav et overskud på 961 mio. pund, men efter nedskrivningerne tabte supermarkedselskabet hele 6,4 mia. pund.

 TESCO/

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen