Berlingske Business
10:38Bjarne Corydon ny chef for Børsen

Tag med på garveriet: Her skaber Ecco modebranchens innovative læderprodukter

»Avantgarde« og »trendy« er ikke ord, danskerne normalt hæfter på Ecco. Men sådan ser verdens luksuriøse brands på den sønderjyske producent af fornuftige sko. En god del af Eccos omsætning kommer fra produktionen af modebranchens mest innovative læderprodukter på Eccos eget garveri.

De fleste af os har et par hjemme i skabet. Og i udlandet er Ecco et potent brand, der langer sportssko og højhælet fodtøj i tusindvis over disken.

Alligevel har mange fordomme om den sønderjyske skomagervirksomhed som mere fodformet end fiks, mere luntetrav end luksuriøs. Fordomme, der fik en ordentlig en på sinkadusen, da Eccos store læderfabrik – Ecco Leather i Holland – i juni inviterede 100 af mode- og designverdenens førende kreatører ind i deres eksperimenterende læderlaboratorium.

Pludselig fløj ord som »avantgarde«, »trendy« og »progressiv« gennem luften fra de begejstrede modeskabere:

»Ecco Leather er de ypperste kreative specialister og de mest innovative læderudviklere, jeg kender,« siger amerikanske Suzette Henri, der tidligere har arbejdet som chefdesigner for Nike og i dag er direktør for Footwear Design Academy i Portland.

Pix-Ecco

For den hæderkronede danske skoproducent i Sønderjylland laver ikke bare færdige ritsj-ratsj-sandaler, pumps og solide vinterstøvler. Ecco er – hvad de færreste måske ved – blandt verdens fem største læderproducenter, når man medregner koncernens garverier i Asien.

Eccos europæiske læderfabrik ligger tæt ved en flod i den lille landsby Dongen i Sydholland, hvor der i århundreder har været garverier. Garveriet her bearbejder hver uge 600.000 kilo dyrehuder og forvandler dem til læder i alskens farver, præg og kvalitet. Huderne kommer primært fra køer, men også fra yakokser og kameler. Fabrikken i Holland leverer cirka halvdelen af sine skind til Ecco. Resten af læderet sælges til eksterne firmaer. I 2015 var Ecco-koncernens omsætning 9,4 milliarder kroner. Af dem kommer ti procent fra Eccos læderfabrikker.

Eccos læderfabrik i Holland er det eneste garveri i verden, der har sin egen udviklingsafdeling, hvor nye lædertyper, nyt design og nye måder at arbejde med læder på bliver opfundet. Og derfor er Ecco ikke fodformet, når det gælder de nyeste trends inden for læder – snarere så langt fremme i skoen, som man kan komme.

Artiklen fortsætter under billedet
passionlæder - 7
Ecco Leather, Dongen, Holland. Til print. Foto : Ida Marie Odgaard

Ecco Leathers ledelse oplyser ikke navne på deres kunder, men nævner dog, at de har et nært samarbejde med Louis Vuitton. At det er Ecco Leather, der leverer læder til Apples remme, har Apple selv oplyst. Det er heller ingen hemmelighed, at amerikanske selskaber som Alexander Wang og Michael Kors får produceret sit læder hos Ecco.

I juni var det niende gang, Ecco Leather inviterede til den årlige event, en Hot-Shop, som Ecco kalder det. Der var sendt invitationer ud til hele kloden – og de kom fra hele kloden. Fra USA, Italien, Sverige, Tyskland, Australien, Holland, Brasilien og Danmark. Alle de store ikoniske modebrands var til stede, inviteret i kraft af deres egne kvaliteter som designere. Også et par kunstnere, der arbejder med læder, dukkede op.

Fælles var en fascination af skind og læder og en iver efter at komme i gang med at udforske læderets finesser, færdigheder og muligheder sammen med Ecco Leathers designere, lædereksperter og hinanden.

19BUSPix-Michael-Hauge-1339.jpg

For læder er ikke bare læder. Og da slet ikke for Ecco Leathers førstemand, græske Panos Mytaros, der ud over at væreexecutive vice presidentfor Ecco Production Group også er medlem af Eccos koncerndirektion.

Han drømmer om, at den årlige »Hot-Shop« ad åre udvikler sig til en »kreativ festival – et episk og kreativt værksted«, som han siger.

»Vi får mange input og inspirationer på de her tre dage, som vi kan videreudvikle. Eksempelvis: hvordan får man teknologi ind i læder? Det kunne være et af de spor, som vi arbejder videre med,« siger han.

Artiklen fortsætter under billedet
passion
læder - 1
ECCO Heather, Dongen, Holland. Til print. Foto : Ida Marie Odgaard

Selv har han haft passion for læder siden sin barndom. Han er syvende generation i sin slægt, der arbejder med læder. Panos Mytaros husker stadig, hvordan han som barn sneg sig ind i familiens garveri på øen Lesbos for fascineret at iagttage forvandling fra ildelugtende skind til velduftende læder. Øen forlod han som ung for at uddanne sig i Holland i garveribranchen.

Panos Mytaros har arbejdet for Ecco i 22 år. Det var, mens han arbejdede for Ecco i Indonesien, at han mødte Eccos grundlægger, Karl Toosbuy. De to gik godt i spænd, og det blev starten på Panos Mytaros stadig større ansvar i Ecco-koncernen.

Artiklen fortsætter under billedet
passion
læder - 4
ECCO Heather, Dongen, Holland. Til print. Foto : Ida Marie Odgaard

Den årlige kreative event – Hot-Shop – har Ecco Leather skabt af flere grunde. En af dem er, at Panos Mytaros ikke tror på eksterne trendforskere, for som han siger, »læder tager tid at udvikle, og alt for ofte kan man komme til at løbe bag efter en forældet tendens. Ecco Leather skal være på forkant med modeskaberne og tilbyde dem lædertyper, som kan blive den nye trend.«

Panos Mytaros tror heller ikke på store salgsmesser for læder. Hans tanke er derimod gradvist at bygge et »community« omkring Ecco Leather. I den sammenhæng spiller den årlige workshop en central rolle, for her sørger man også for at invitere helt unge designere fra forskellige brancher.

»Når de en dag skal købe læder, så køber de det hos os. De kender os, fordi vi har skabt en relation. Og de bliver forhåbentlig også ambassadører for vores brand,« siger Panos Mytaros.

Artiklen fortsætter under billedet
passion
læder - 5
ECCO Heather, Dongen, Holland. Til print. Foto : Ida Marie Odgaard

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen