Berlingske Business

Svenskerne og nordmændene vil indtage de danske strande

Strand
Nordiske feriegæster planlægger i stort tal at besøge Danmark til sommer, og det får VisitDenmarks humør op. Foto:

En ny rundspørge viser, hvor svenskere og nordmænd helst vil på ferie, og hvis forventningerne bliver til virkelighed, kan den danske turistbranche glæde sig.

Hvis du hører et »kjempegreit« eller et »dritbra« på din strand til sommer, er der en god grund til det.

Der kommer flere og flere norske og svenske turister i Danmark, og de seneste fem år er det kun gået en vej. Ifølge en ny rundspørge kommer den tendens til at fortsætte i 2015, men turismeforsker maner til besindighed og påpeger, at niveauet ganske enkelt er ved at vende tilbage til niveauet før finanskrisen.

Det er VisitDenmarks brandmåling, der viser, at hver femte svensker og hver tredje nordmand overvejer at holde ferien i Danmark, og det betyder store smil hos den danske turistbranche, hvis de kan få vores nabolande til at eksekvere ferieplanerne.

Potentialet er kæmpestort, og hvis rundspørgen udmønter sig i konkrete overnatninger, er der potentiale for, at 1,8 millioner svenskere tager på ferie i Danmark inden for de næste 12 måneder. Kun sangria og tapas er mere tillokkende for vores nabolande, som vælger Danmark som det næstmest attraktive ferieland efter Spanien.

»Det er meget positivt, at så mange svenskere ser Danmark som et potentielt feriemål i det næste år. Det gør, at vi lige nu har en unik mulighed for at møde svenskerne med effektiv markedsføring, der får dem til at gå fra at overveje den danske ferie til rent faktisk at booke den. Og Danmark har virkeligt meget at tilbyde svenskerne, der er vilde med de mange muligheder for at lave noget sammen som familie og vores mere afslappede tilgang til livet,« siger VisitDenmarks markedschef i Sverige, Peter Krusborg.

Svenskerne havde i 2014 1,9 millioner overnatninger på dansk jord, mens tallet var 1,6 millioner i 2010. Der har altså været en flot stigning i gæster fra hinsidan de seneste fem år, og fremgangen ser ud til at fortsætte.

Smed mens jernet er varmt

I 2014 tegnede nordmænd sig for over 2,5 millioner overnatninger mod 2,2 millioner i 2010, og vores naboer mod nord er dermed også på vej tilbage til Danmark. Ifølge Bent Halkier, der er Dr.phil og professor i turismestudier på Aalborg Universitet, er det ikke nødvendigvis et tegn på, at Danmark er blevet bedre til at brande sig.

Han påpeger, at intentioner i høj grad er præget af psykologiske faktorer, og at det kan være mere økonomisk rationelt at tage en afbudsrejse eller lavprisflybilletter til andre lande, end at tage på ferie i nabolandet, så at de nordiske turister nu vender tilbage til Danmark er et udtryk for en normalisering af svenskere og nordmænds rejsevaner.

»Det er noget med at vende tilbage til en normal situation. For nordmænd og svenskere har vi stort set altid være den foretrukne nærferiedestination, og hvor svenskerne og nordmænd måske holdt ferie hjemme under krisen, er tallene ved at vende tilbage til et mere normalt niveau,« siger Bent Halkier.

Tallene fra VisitDenmarks rundspørge er kun baseret på forventninger, og derfor skal man tage dem med et gran salt. Men Bent Halkier underkender ikke VisitDenmarks påstand om, at en markedsføringsindsats nu kan betyde flere nordiske feriegæster.

»Logikken er: 'Smed, mens jernet er varmt' for turistbranchen. Èn ting er, hvad folk planlægger, en anden ting er, hvad de gør i virkeligheden. Hvis man kan skubbe til nogle af de, der overvejer at tage til Danmark, vil man kunne opnå en effekt,« siger turismeforskeren.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen