Berlingske Business

Svensk værkstedskæmpe ved at miste tålmodigheden med Danmark

mekonomen
Foto:

Bilværkstedskæden Mekonomen har tabt flere hundrede millioner kroner i Danmark, og nu er svenskerne ved at miste tålmodigheden.

Svenske Mekonomen, der driver bilværksteder og sælger autodele, er godt ved at være godt træt af Danmark.

Mekonomen lukkede i december sidste år alle sine 28 butikker og lagre i Danmark efter tre år, hvor den svenske koncern havde tabt tæt på 400 mio. kr. på det danske marked.

Svenskerne har i stedet valgt at fokusere på nethandel og franchiseværksteder i Danmark, men det er fortsat en møgforrretning, og nu er Mekonomen ved at miste tålmodigheden med Danmark.

I løbet af det seneste kvartal har Mekonomen solgt for 15 mio. svenske kr. til de danske franchisetagere. Men det har givet et tab på ni mio. kr.

I årets første ni månder har omsætningen i Danmark været på 34 mio. kr., og det har Mekonomen tabt 21 mio. svenske kr. på.

Jubilar

Næste år bliver derfor afgørende for Mekonomens fremtid i danmark.

»Vi har set en svagt stigende omsætning, men det går helt og aldeles for langsomt. Stigningstakten skal op, ellers har Danmark ikke nogen større berettigelse i koncernen,« sagde Mekonomens adm. direktør Magnus Johansson, da han onsdag præsenterede værkstedskæmpens kvartalsregnskab. Det skriver Svenska Dagbladet.

»Vi følger denne forretning nøje. Vi skal se forbedringer i 2016,« sagde han videre.

meko

I årets første ni måender har Mekonomen-koncernen solgt for i alt 1,4 milliarder svenske kr. Driftsresultatet er dykket til 168 mio. kr. fra 186 i de første ni måneder af 2014. Nedgangen svarer altså til, hvad der er tabt i Danmark.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen