Berlingske Business

Svensk tøjkæde i største fald i 15 måneder efter regnskab

H-M-RESULTS/
Arkivfoto. Et voksende onlinesalg formåede ikke at opveje et fald i trafikken i H&M's fysiske butikker, og aktiekursen for den svenske tøjkæde falder torsdag formiddag med 6,2 pct. til 208,60 svenske krone.  Foto:

Et voksende onlinesalg formåede ikke at opveje et fald i trafikken i H&M's fysiske butikker, og aktiekursen for den svenske tøjkæde falder torsdag formiddag med 6,2 pct. til 208,60 svenske krone.

Det er den største nedtur for aktien i 15 måneder.

»Vores voksende onlinesalg kompenserede ikke fuldstændigt for trafikfaldet i vores butikker på flere af vores modne markeder, og det har resulteret i, at vores salgsudvikling ikke har nået målet indtil nu i år.«

»Det er selvfølgelig ikke noget, vi er tilfredse med, og som sammen med andre ting er skyld i, at vi i tredje kvartal har en for stor lagerbeholdning,« siger Karl-Johan Persson, administrerende direktør i H&M, ifølge Bloomberg News.

Den svenske tøjkædes toplinje steg i tredje kvartal i det forskudte regnskabsår 2016/2017 til 51,2 mia. svenske kroner fra 50 mia. svenske kroner året før, hvilket stort set var som ventet af analytikerne.

Bundlinje viste 3837 mio. svenske kroner mod ventet 3785 mio. svenske kroner, mens bruttomarginen skuffede med et fald på 2,6 pct.point til 51,4 pct. Her var der blot ventet et fald til 51,6 pct. ifølge et estimat fra SME Direkt.

Det skyldes ifølge tøjkæden dels et aggressivt sommerudsalg.

H&M vil ifølge Bloomberg News åbne nye onlinebutikker på Filippinerne og Cypern i indeværende år og forventer, at onlinesalget det næste år vil stige med 25 pct.

H&M

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen